A kultúra mint húzóágazat MúzeumCafé 5. szerző: Metz Katalin Nem mecénás, de talán több is annál. A nyolc éve alapított KultúrPont Iroda az uniós pályázásokban segíti a hozzá fordulókat: tanácsokat ad a jelentkezőknek, hogyan teljesítsék a kemény feltételeket. De az iroda a Reneszánsz év alkalmából közös projekteket is indított, a Biblia éve tiszteletére pedig Biblia-kiállítás nyílik a közreműködésükkel ősszel az Országos Széchényi Könyvtárban. Munkájukról […]
Múltból szőtt jelen, kis műanyaggal Millei Ilona, a baranyai Janus Pannonius Múzeum restaurátora MúzeumCafé 5. szerző: Czövek Olivér „Miért nekem adták? Miért nem olyannak, aki előtérben van, kiállít, tárlatot rendez, akit ismernek?” – kérdez vissza Millei Ilona, a baranyai Janus Pannonius Múzeum restaurátora, amikor azt feszegetjük, minek tulajdonítja, hogy március 15-én Ferenczy Noémi-díjjal jutalmazták. Nem szerénységből, nem saját munkájának alábecsüléséből, a háttérben dolgozó ember rögzült megszokásából születnek kérdései; nevezhetjük inkább távolságtartásnak, ésszerűségnek, józanságnak. […]
Rejtélyes bűntények ideális terepe MúzeumCafé 5. szerző: Mézes Gergely Költő, író, műfordító, műsorvezető, énekesnő, sőt, mivel a Ma≤a-klub című regényéhez egy lemezt is összehozott, immár producer is. Karafiáth Orsolya emellett szeret múzeumba járni – azt mondja, például azért, mert remekül lehet ott ismerkedni. Rövidesen, talán szeptemberben, kiállítása is nyílik, mert most fest, kizárólag macskákat. Azaz csak egyet, a sajátját, Rigót. „A múzeumok szempontjából […]
Henri Loyrette Louvre A képhegy csúcsa MúzeumCafé 5. szerző: Szablyár Eszter A Louvre-nak csak a neve negyvenmilliárd forintot ér: ennyit fizet Abu Dhabi azért, hogy a párizsi mamutintézmény a szakértői stábon és képei egy részének kölcsönzésén túl a nevét is adja az öt éven belül felépülő „múzeum-másolathoz”. A sokakat megdöbbentő szerződés mellett többmilliós látogatószám-növekedés, az iszlám szárny fejlesztése és A Da Vinci-kód Louvre-beli forgatása is Henri […]
A művészet malma MúzeumCafé 5. szerző: Végh Attila Szentendre óvárosában sétálgatva az ember előbb-utóbb belebotlik a MűvészetMalomba. „Konkoly Gyula kiállítása” – hirdeti az aktuális felirat. Az impozáns épület úgy magasodik a Bogdányi utcában, mint a jövő. A helyi kismúzeum-hálózat centruma a Malom, és bár Isten malmai lassan őrölnek, vélhetően előbb-utóbb teljes pompájában láthatjuk az épületet. Jelenleg ugyanis még csak negyven százalékos „készültségű”, bár […]
Az Egyed-ház titka MúzeumCafé 5. szerző: Halmos György Udvariatlanság, ha ebédidőben meghívás nélkül toppanunk be valahová. Ugyanakkor nem kell szabadkoznunk, ha az alkalmatlannak ítélt időpontban a kékkúti tájházat lenne kedvünk megtekinteni, mert Vidosa Istvánné, vagy ahogy mindenki ismeri, Gizi néni biztos nem neheztel ránk, sőt… Ő az Egyed-ház őrzője, gondnoka és gondozója, és nála jobban aligha ismeri más a házat, mert egykor ott […]
Madrid, CaixaForum – imho A kortárs múzeum tapasztalatrendszere MúzeumCafé 5. szerző: György Péter A múzeumi át- és hozzáépítések szoros összefüggésben állnak ennek az új globális kapitalizmussal összefüggő látványosságipari kontextusnak a megértésével. Az új Spanyolország baloldali kormányai számára a regionális autonómiákat elfogadó, poszt-nemzetállami politikai rendszer kialakításában értelemszerűen fontos szerepe volt a múzeumpolitikának. Bilbao (Guggenheim), Barcelona (MACBA), Valencia (IVAM), Bajadoz (MEIAC) múzeumépületei, illetve -átépítései jól mutatják ennek a folyamatnak az erejét: […]
Fotó és művészet Fényképek a múzeumokban: a dokumentumtól a műtárgyig MúzeumCafé 5. szerző: Martos Gábor Amikor 1874-ben az első dagerrotípia bekerült a Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteményébe, valószínűleg aligha gondolhatta bárki is, hogy az új képalkotó-technikával készített tárgyak mekkora karriert fognak befutni a kiállítási intézményekben: ma, bő százharminc évvel később becslések szerint a hazai közgyűjteményekben kereken tízmillió fotográfiát őriznek. Persze hogy milyen céllal, azt múzeuma válogatja. A fotóipar összesített filmeladási […]
A Szent Imre kő kalandos útja a szeméthegytől a múzeumig MúzeumCafé 5. szerző: Mikó Árpád művészettörténész, Magyar Nemzeti Galéria A Magyar Nemzeti Galéria Mátyás király öröksége című kiállításának első termében szépen metszett antikva betűs, töredékes kőtábla hívja fel magára a figyelmet. Néhány latin szó olvasható rajta, de azok súlyosak: Szent István király, Szent Imre herceg és (legelöl) egy bizonyos főtisztelendő atya szerepel rajta. A tárgy kiállításunkra a székesfehérvári Egyházmegyei Múzeum szívességéből került. A feliratos […]
Aba-Novák Vilmos: Cirkuszi kikiáltó, (1932 körül, 50,5 × 59,5 cm, tempera, falemez, Jelezve jobbra lent: Aba-Novák, Magyar Nemzeti Galéria) MúzeumCafé 5. szerző: Molnos Péter művészettörténész Bár Márffy Ödön 1930 körül több mint egy tucat festményen örökítette meg a manézs szereplőit – bohócokat, akrobatákat, műlovarnőket, díjbirkózókat –, mégis a 20. századi magyar festészet történetében Aba-Novák Vilmos figyelme fordult legélénkebben a cirkusz kétarcú, ellentmondásos világa felé. Választásában bizonyosan közrejátszott bővérű mesélőkedve, művészetének alapvetően epikus karaktere, karikatúrára hajlamos rajzi tehetsége és élénk vonzalma […]