MACSKAKÖRMÖK AZ ISMÉTLÉS KÜLÖNBSÉGEI MúzeumCafé 72. szerző: FISLI ÉVA A MoMA 2014–2015 fordulóján nagy retrospektív kiállítást szervezett Sturtevant: Double Trouble címmel.1 A New York-i múzeum ezúttal olyan művészt választott, akinek életműve jelentős részben mások munkáinak megismétléséből állt. A kurátor, Peter Eleey a katalógusban ugyanakkor igyekezett leszögezni, minek nem tekinthető Elaine Sturtevant: „másolónak, plagizátornak, parodistának, hamisítónak vagy imitátornak.”2 Ehelyett inkább olyan alkotónak látta és láttatta, aki mások műveit terjeszti, […]
A MONARCHIA ÖRÖKSÉGE Bruch und Kontinuität. Das Schicksal des habsburgischen Erbes nach 1918 Hg. von Ilsebill Barta und Martin Mutschlechner. SKB Eigenverlag, Wien 2019 MúzeumCafé 81-82. szerző: BITTERA ÉVA Az első világháború kitörésének centenáriuma alkalmából számos történeti, irodalmi és művészeti kiállítás valósult meg itthon és külföldön egyaránt. Hazai viszonylatban azonban méltánytalanul kevés szó esik a múzeumok és kiállítóhelyek tárlataiban a Nagy Háború lezárásáról, az 1918 és 1920 közötti folyamatos kormányválságokról és -váltásokról, valamint Trianonról – bár ezen a ponton, reprezentatív ellenpéldaként kell megemlítenünk a […]
„…EZT HIÁBA, SOHASEM LEHET MEGSZOKNI…”1 KÉT ESTERHÁZY ÉS A TRIANON-TRAUMA MúzeumCafé 80. szerző: BITTERA ÉVA Az Esterházy család fordulatos, évszázadokon átívelő történetében ritkábban esik szó a 20. századi női szereplőkről. Kivételt képez az éppen száz éve született, prímabalerinából hercegnévé avanzsáló herceg Esterházy Pálné Ottrubay Melinda, aki az Esterhazy Stiftungen létrehozásával sokat tett a hercegi ág ausztriai birtokainak felvirágoztatásáért. A következő tanulmány egy fél generációval idősebb Esterházy nemzedék két női tagjának első […]
„BÁRMIHEZ NYÚLSZ, VAN BENNE ANYAG, ÉS MÉG KÖZÖD IS VAN HOZZÁ” BESZÉLGETÉS ESTERHÁZY MARCELL KÉPZŐMŰVÉSSZEL MúzeumCafé 80. szerző: GRÉCZI EMŐKE Bőven jutott neki az Esterházy-örökségből. Kapcsolódó művei olyan konstrukciók, amelyek maguk is ezt az örökséget gyarapítják, ugyanakkor az író apa hagyatékának rendezése nagyon is konkrét feladatot szabott rá. Esterházy Marcell képzőművésszel beszélgettünk. Meddig tudnál visszamenni a történelemben? Milyen mélységig tudnál felrajzolni egy családfát? ¶ Mindig azt hiszik, hogy ez egy hatalmas család, pedig számszerűen nem vagyunk […]
AZ ESTERHÁZY HERCEGI LEVÉLTÁR MúzeumCafé 80. szerző: VISKOLCZ NOÉMI Az Esterházy hercegi család levéltára klasszikusan magánlevéltár, s mint ilyen, elsősorban a család hatalmas vagyonát biztosító jogi, gazdasági és történeti dokumentumait tartalmazza. A története legalább négyszáz éves: a tudatos iratgyűjtés kezdetei és a levéltár felállítása a családot a felemelkedés útján elindító Esterházy Miklós gróf (1583–1645) idejére nyúlik vissza. Már az ő működése alatt komoly méretű iratanyag […]
A MAGYAR VERSÁLIÁTÓL AZ ESZTERHÁZA KÖZPONTIG MúzeumCafé 80. szerző: KÁNTOR VIOLA Hatalmas ládákkal megrakott szekerek végeláthatatlan sorát látjuk kígyózó sorokban Joseph Fischer 1811-es rézkarcán. A kocsisok kezében csattan az ostor, ahogy a terhüktől rogyadozó lovakat ösztökélik haladásra, valahol éppen Pottendorf és Laxenburg között félúton jár a különös karaván. Amolyan korabeli hírmondó a kép, hiszen azt a menetet képzeli el a szerző, amikor az Esterházy-képtárat igazán komoly kollekcióvá […]
ŐSGALÉRIÁK ÉS AZ ESTERHÁZYAK MúzeumCafé 80. szerző: BASICS BEATRIX Magyarországon az ősgalériák az 1988-as Magyar Nemzeti Galéria-beli kiállítással kerültek be a szakmai köztudatba, emellett a közönség érdeklődése is megnőtt irántuk.1 Péter Katalin, az akkori katalógus egyik tanulmányának szerzője szerint az ősgalériák „képekbe foglalt családtörténetek”. Amennyiben azok, az arisztokrata és nemesi családok történetei, így érthető, miért éppen ebben az évben lehetett egy ilyen kiállítást megrendezni. […]
AZ ESTERHÁZY CSALÁD MEGÚJULÓ KASTÉLYAI MúzeumCafé 80. szerző: MOLNÁR GYÖNGY Magyarország egyik legjelentősebb nemesi családja a galántai Esterházy família. Származásukat a Trophaeum szerint a Salamon nemzetségből származó Mogudig tudják visszavezetni, aki III. Béla király hivatali törvényszolgája volt. Az Esterházy nevet elsőnek Benedek használta 1553-ban, majd fia, Ferenc vette fel a galánthai előnevet és az unoka, Esterházy (I.) Miklós volt a család hírnevének megalapozója. Felesége, Dersffy […]
EGY PRÍMABALERINA ASSOLUTA HERCEGNÉRŐL MúzeumCafé 80. szerző: KARÁCSONY ÁGNES Ottrubay Melindát a magyar balett története a harmincas évek jelentős táncművészei között jegyzi. Tanult Párizsban, főszerepeket táncolt az Operaházban, tanulmányokat írt a tánc művészetéről. Prímabalerina assoluta címet kapott 25 évesen. Folyamatosan cikkeztek róla a lapok, reklámarc is volt. Miután hercegné lett 1946-ban, már csak elvétve adott interjút. Férjét, galántai Esterházy (V.) Pált a Mindszenty-per negyedrendű […]
NYUGAT ÉS KELET – ESTERHÁZY MIKLÓS ÉS FELESÉGE 17. SZÁZADI REPREZENTATÍV PORTRÉIN MúzeumCafé 80. szerző: SZVOBODA DOMÁNSZKY GABRIELLA A 17. század legragyogóbb, és azóta is sokat emlegetett karrierje Esterházy Miklós (1582–1645) nevéhez kötődik. Ő volt családja felemelkedésének elindítója, két évtized alatt szédületes politikai és vagyoni karriert futott be, protestáns köznemesi sorsból felemelkedve egészen a nádori méltóságig. Sikertörténetét azzal kezdte, hogy tanulmányai végeztével katolikus hitre tért, és a későbbiekben feltétlen hűséggel volt a mindenkori Habsburg-uralkodóhoz. Ám […]