Europa Jagellonica Két évszázad udvari művészete és kultúrája MúzeumCafé 30. szerző: Farbaky Péter Május 19-én a közép-csehországi kisvárosban, Kutná Horában egy olyan nagyszabású kiállítás nyílt, amely a magyar szakembereknek és minden idelátogató érdeklődőnek is méltó a kiemelt figyelmére. A település alatt a középkortól ezüstöt bányásztak, egészen a 18. századig, ez magyarázza, hogy Prága mellett akkoriban a legjelentősebb város volt Csehországban. A műemlékváros hegyre felkúszó, kanyargó utcáival és tereivel […]
Gyerekek, dobozok, kiállítások Múzeumpedagógia a Kogartban MúzeumCafé 30. szerző: Szabó Noémi művészettörténész, Kovács Gábor Művészeti Alapítvány és Sinkó István képzőművész, múzeumpedagógus, művészeti író A 2003-ban alapított, az Andrássy út 112. szám alatt működő Kovács Gábor Művészeti Alapítvány egyedülálló művészeti színhely Magyarországon. A magánkezdeményezésre létrejött, önfenntartó és független intézmény kilencéves működése alatt számtalan hiánypótló és kuriózumnak számító kiállítást hozott létre, amelyek nemcsak az itthoni, de a külföldi közönség számára is vonzók voltak. Az alapítvány célkitűzésének három alappillére a gyűjteményépítés […]
Egyáltalán nincs is ruha a császáron Egy vidéki múzeumigazgató gondolatai intézménye kényszerű megújulásáról – Orosházán már hat éve az önkormányzat tartja fent a város múzeumát MúzeumCafé 30. szerző: Rózsa Zoltán régész, az orosházi Szántó Kovács János Területi Múzeum igazgatója Az orosházi múzeum tizenegy éve tért vissza települési fenntartásba, csaknem negyven év megyei lét után. Az elmúlt tizenegy év alatt a múzeum gyűjtőterületén megyei történész, néprajzos nem fordult meg, és régész is csak akkor, amikor nagyberuházásról volt szó. Szakfeladatot ez a múzeum lát el – állami normatívát a megyei múzeum kap(ott). A múzeum – folyamatosan […]
Milyen szakmai problémákat vet fel a megyei múzeumi szervezetek megszüntetése, az intézmények tulajdonosváltása? MúzeumCafé 30. A hazai múzeumi hálózat napjainkban történelme legnagyobb átalakulásának kellős közepén áll. Az elmúlt hónapokban a hatvanas években létrehozott, azóta gyakorlatilag változatlan formában fennálló, és a legtöbb szakember szerint jól működő megyei múzeumi rendszer előbb fenntartót váltott – az egyes kiállítóhelyek a megyéktől a kormányhivatalokhoz tartozó Megyei Intézményfenntartó Központokhoz kerültek –, majd egy áprilisi kormányhatározat nyomán […]
Reprezentáció? Presztízs? Üzlet? A bankvilág és a múzeumok mindkét félnek előnyökkel járó együttműködéséről MúzeumCafé 30. szerző: Vasáros Zsolt építész Az alábbi írásban a bankok és a múzeumok kapcsolatát vizsgáljuk néhány kiragadott, de karakteres példán keresztül. [1] Nem térünk ki részletesen a gyűjteményezés, a kiállítás-szervezés és a szponzoráció sokszor nem is átlátható szféráira [2], inkább múzeumépületek létesítésével, az ingatlanfejlesztések világával ismerkedünk megvalósult és tervezett példákon keresztül. A bankvilág kapcsolata a kultúrával, a múzeumok világával országonként, […]
Festett (tér)élmények MúzeumCafé 30. Az idősebbik Pliniustól tudjuk, hogy „már a régi görögök is…”, konkrétan itt és most azt, hogy a Kr. e. 4. században valamikor egy Parrhasziosz és egy Zeuxisz nevű festő azon versengett, hogy melyikük a jobb. Zeuxisz festett egy szőlőfürtöt, ami olyannyira élethűre sikeredett, hogy a madarak mind rászálltak a képre, és csipegetni akarták. A sikertől […]
Hogy akkor is tudjuk, ha kérdezik, hogy mi is az a szakrális művészet MúzeumCafé 30. szerző: Martos Gábor „A szakralitás fogalmával egyre inkább úgy vagyunk, mint Szent Ágoston az idővel: ha kérdezik, nem tudjuk, mi az, ha nem kérdezik, tudjuk” – írja Szent és profán a művészetben című tanulmányában (in: Nyitott rítusok. Kortársunk-e a művészet?, Vigília Kiadó, Budapest, 2008) Varga Mátyás OSB pannonhalmi bencés szerzetes-tanár. És bár az ő könyvétől teljesen függetlenül, de […]
Amikor a fotográfia megváltozik, azt felettébb drámaian teszi Budapesti beszélgetés Colin Ford fotótörténésszel MúzeumCafé 29. szerző: Kálmán Borbála művészettörténész, Várfok Galéria Colin Ford brit fotótörténész kiemelkedő szereplője a szigetországbeli fotográfia intézményesített, szakmai háttere kialakításának, és egyben a magyar fotográfia nemzetközi hírű, évtizedek óta fáradhatatlan szóvivője: vegyük akár a keze alól kikerülő fotótörténetiírások alanyait vagy a Kraszna-Krausz Alapítvány általa betöltött elnöki posztját. Még harmincéves sem volt, amikor színházigazgató lett, és oxfordi irodalmi tanulmányai nyomán Amerikában két évig […]
A Galambtetemek eltávolításától a múzeum napi slideshow-ig K. Németh András, a Simontornyai Vármúzeum vezetője MúzeumCafé 29. szerző: Berényi Marianna Gótika, reneszánsz, török hódoltság, Rákóczi-szabadságharc, ipari forradalom, szocreál – hétszáz év eseményei, amelyek kitörölhetetlen nyomot hagytak a simontornyai vár falain. Mihez kezdhet ezzel az örökséggel egy fiatal múzeumvezető? Lehet-e egyáltalán jövőképe a változó megyei múzeumi szervezet részeként egy hátrányos helyzetű kistérségben működő múzeumnak? Miként tudja összeegyeztetni a mindennapi közművelődési, technikai feladatokat egy olyan régész-történész, aki […]
„Nem a tervezett múzeumi negyed elképzelésével van baj” Mikó Árpád, az MNG Régi Magyar Gyűjteményének vezetője MúzeumCafé 29. szerző: Marton Éva „Amióta csak az eszemet tudom, elképzelhetetlen volt képek nélkül az életem, már gyermekkoromban is rendkívül fontosak voltak nekem” – mondja Mikó Árpád művészettörténész, akinek aztán szerencsére meg is adatott, hogy már ifjúkora jelentős részét az egykori Régi Magyar Képtárban tölthesse. „Teljesen elbűvölt ez a különlegesen gazdag anyag” – emlékszik vissza a kezdetekre, pedig a fiatal […]