Ki kell hozni mindenkiből az éber, értő jelenlétet Múzeumcafé díj 2014: Dabi-Farkas Rita, a Ludwig Múzeum múzeumpedagógusa MúzeumCafé 46. szerző: Martos Gábor, Jankó Judit Ötödször ült össze ez év elején lapunk szerkesztőbizottsága és szerkesztősége, hogy az előző év legkülönfélébb múzeumi teljesítményeit összevetve eldöntse, kinek ítéli oda a 2014. évi MúzeumCafé Díjat. Mint ez így ötödik alkalommal már sokak előtt ismert lehet, a döntés fő szempontja, hogy kinek a munkáját ítéli a grémium a maga szakterületén a leginkább előremutatónak, példaértékűnek, […]
Hogyan lett kulturális központ a komáromi várkapitány birtoka? Óbuda „kis múzeumnegyede” a Zichy-kastélyban MúzeumCafé 46. szerző: Gréczi Emőke Létezik egy spontán múzeumnegyed Budapesten, amely szűken véve három – bővebben akár tíz – múzeumot jelent, noha nyilván nem teljesen világos sokak számára, hogy mettől meddig is tart az átépítések, területrendezések ellenére Óbuda központjában rekedt Zichy-kastély, hogy mikor működött kastélyként valójában, és hogyan lakták be a múzeumok, kulturális intézmények a hetvenes évektől, miért lett egy […]
A mozdony- és vasútikocsi-modelltől az autójavítóműhely-enteriőrig – imho A Közlekedési Múzeum története az alapítástól napjainkig MúzeumCafé 46. szerző: Frisnyák Zsuzsa történész-muzeológus, az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézetének tudományos főmunkatársa „Nincs az a Műegyetem, nincs az az Iparmúzeum, de egyáltalában nincs az az állam, amely egy, ezen kiállításéval még csak távolról is összehasonlítható gyűjteménnyel bírna, amely méltán fog egy legelső rangú közlekedési múzeum alapjául szolgálni” [1] – ezekkel a szavakkal fejezte ki elragadtatását 1896-ban Wilhelm Franz Exner, az osztrák Technológiai Iparmúzeum igazgatója. Ma a Közlekedési […]
Új múzeumok tervezése a két háború között Balassagyarmat, Veszprém, Debrecen és Keszthely múzeumainak épületei MúzeumCafé 46. szerző: Basics Beatrix Előző számunkban a Kádár-korban épült két hazai múzeum – ha pontosak akarunk lenni: egy képtár és egy múzeum – történetével foglalkoztunk. Időben visszafelé haladva érdemes megvizsgálni, mi történt a két világháború között, amikor a kultúrpolitika deklaráltan fontosnak tartotta a múzeumi gyűjteményeket. Épültek-e ekkor új múzeumépületek, és ha igen, milyenek voltak? Mennyire volt meghatározó az építész […]
Lebegő tető, két kocka, modernista sarokház – imho Tervek, álmok, feladatok – a Liget Budapest eddigi nemzetközi tervpályázata MúzeumCafé 46. szerző: Kovács Dániel művészettörténész, a MOME Projekt- és Fejlesztési Irodájának projektmenedzsere A 2011-ben bejelentett Liget Budapest projekt keretében – amely hat országos múzeumi intézményt költöztetne a felújított és átalakuló Városligetbe – lezajlott Magyarország történetének legnagyobb építészeti tervpályázata. A négyszázhetven induló munkái közül tavaly év végén „csak” a Kecskemétről ideköltöző FotóMúzeum Budapest, az új otthont kapó Magyar Építészeti Múzeum és Néprajzi Múzeum, illetve az újonnan alapított Magyar […]
„Pillanatfelvétel” a gyűjteményről – imho Kozák Gábor képei Szentendrén MúzeumCafé 46. szerző: Szabó Noémi művészettörténész Kozák Gábor a kortárs műkereskedelem egyik jól ismert szereplője, akinek neve nemcsak a Godot Galériával forrt össze, hanem az elmúlt húsz évben létrehozott gyűjteménye révén a jelentős gyűjtők sorába is bekerült. Nagyon fiatalon és alapvetően a gyakorlati tapasztalatszerzés útján kezdett megismerkedni a művészeti élettel a kilencvenes évek második felében. A középiskola befejezése után a Casus […]
Liget Budapest Az első nemzetközi múzeumépítészeti Tervpályázat MúzeumCafé 46. szerző: Jelinek Balázs, a Városliget Zrt. tervpályázati projektvezetője Száz év óta először írtak ki hazánkban jelentős nemzetközi és hazai érdeklődéssel kísért építészeti tervpályázatot. A nyílt pályázat célja volt lehetőséget adni bármilyen nemzetiségű építésznek vagy építészirodának, hogy megmutassa, milyenek legyenek a jövő múzeumépületei a Városligetben. A 870 ezer euró összdíjazású versenyt 2014. február 27-én, az interneten keresztül hirdette meg a Szépművészeti Múzeum és a […]
Néhány új adalék a Szépművészeti gipszmásolatainak történetéhez – imho MúzeumCafé 46. szerző: Bognár Zsófia és Rózsavölgyi Andrea művészettörténészek, Szépművészeti Múzeum 1945 óta a Szépművészeti Múzeum gyűjteményezési stratégiájának egyik megoldatlan kérdése a 20. század elején létrejött gipszkollekció sorsa. Ennek előzményei és párhuzamai a 19. századi, múzeumi keretek között létrejött gipszkollekciók voltak, amelyek kialakulására legmarkánsabban Wilhelm von Bode elképzelései hatottak. A középkori, reneszánsz és keleti, valamint a nemzeti alkotások tudatos egymás mellé helyezése, a bemutatásukban történő univerzalitásra […]
Keresztény és történeti ikonográfia a falakon – imho A Szépművészeti Múzeum Román Csarnokának építészeti és festészeti kialakítása MúzeumCafé 46. szerző: Katona Júlia gyűjteményvezető muzeológus, Schola Graphidis Művészeti Gyűjtemény, Magyar Képzőművészeti Egyetem – Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola A Román Csarnok, a Szépművészeti Múzeum legreprezentatívabb, legnagyobb összefüggő festett falfelülettel rendelkező tere már szinte a kezdetektől mostoha sorsra volt ítélve. Eredeti funkcióját csupán rövid ideig tölthette be, a múzeum és az épület egészében kialakult marginális helyzete pedig a második világháborút követő bezárásával végképp megpecsételődött. A Román Csarnok sorsa elválaszthatatlanul összefonódott eredeti funkciójával és a […]
Az új épületek részletes tervezésekor a nyertes pályamű alapján milyen speciális gyűjteményi szempontokat kell még figyelembe venni? MúzeumCafé 46. Baki Péter művészettörténész, a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója A fotográfia a többi művészeti ághoz képest szinte a legfiatalabb médium, napjainkban azonban már a legfontosabb múzeumok is gyűjtik, illetve bemutatják alkotásait, amelyeknek a nemzetközi műtárgypiacon is egyre jelentősebb a szerepük. A világ meghatározó kiállítóhelyei, amelyek szinte csak fotográfiákat mutatnak be, mint például a Fotografiska (Stockholm), az […]