Elsüllyedő hazai örökségünk Lelőhelyek sorsa a víz alatt MúzeumCafé 22. szerző: Tóth János Attila régész, kulturális örökségvédelmi hivatal A MúzeumCafé egyik korábbi számában (2008. április) bemutattuk a hazai víz alatti örökség jelentőségét, aktuális helyzetét. Két év elteltével, különösen az örökségvédelem többszöri átrendeződésének fényében érdemes áttekinteni, mire jutottunk, melyek ma az aktuális kihívások. A szakterület legfontosabb előrelépése az OTKA és a Norvég Alap által meghirdetett és a 2009 és 2011 közötti időszakra több mint […]
A Barkóczy-album festett portréi Mária Teréziáról és családjáról MúzeumCafé 22. szerző: Löffler Erzsébet, az Egri Érseki Gyűjteményi Központ igazgatója Eszterházy Károly püspök jóvoltából 1793-ban az egri Líceum épületében 16 ezer kötetes könyvtár nyílt meg. A püspök eredeti tervei szerint egyetemi könyvtárat kívánt volna létesíteni, ám miután ez meghiúsult, gyűjteményét nyilvános könyvtárként bocsátotta egyházmegyéje rendelkezésére. Az intézmény ma már 160 ezer könyvtári egységgel várja az olvasókat, köztük van 34 kódex, 98 ősnyomtatvány és számos értékes […]
V. Pius pápa angyalainak kápolnája a festő születésének ötszázadik évfordulóján ismét itáliába megy Vasari tondója Megvan a szegedi múzeum angyali üdvözletének eredeti helye a Vatikánban MúzeumCafé 22. szerző: Szabó Tamás restaurátorművész, tanár, Móra Ferenc Múzeum Toszkána idén Giorgio Vasari, a reneszánsz polihisztor – festő, építész, író – születése 500. évfordulójának lázában ég. Arezzóban, ahol a mester született, Giorgio Vasari, a festő és a tervező címmel augusztus 27. és december 11. között rendeznek nagyszabású kiállítást. A szegedi Móra Ferenc Múzeum egyik leghíresebb gyöngyszemével, a 85 éve itt őrzött Angyali üdvözlet című […]
Kinek a feladata kellene legyen a műtárgyak eredetiségének megállapítása és ennek felelősségteljes igazolása? MúzeumCafé 22. Buzinkay Péter művészettörténész, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal műtárgy-felügyeleti irodájának vezetője Mi célból? Úgy érzem, ha valóban választ akarunk kapni a feltett kérdésre, előbb ezt kell tisztázni. Enélkül ugyanis az eredeti kérdésfeltevés félrevezet, azt sugallva, hogy hazánkban ma nem folyik műtárgyszakértés, bár az valakinek a „feladata lenne”. Jelenleg ugyanis több helyen is folyik Magyarországon „a műtárgyak […]
Kevés vagy több mint elég? A szentendrei múzeumi hálózat kialakulása, története, valamint jövőjének lehetőségei MúzeumCafé 22. szerző: Gréczi Emőke A szentendrei Kovács Margit Múzeumot felkeresni évtizedekig hozzátartozott egy átlagos fővárosi család hétvégi rutinjához, ahogyan biztos pont volt az idegenforgalmi irodák kínálatában és a rangos külföldi vendégek szórakoztatását szervező hivatalnokok programfüzetében is. Ha a kirándulás nem ért itt véget, akkor további festők, szobrászok oeuvre-jével lehetett megismerkedni a többiek helyi múzeumaiban, ám a keramikusművész gyűjteményének mindenképpen […]
Díszek enciklopédiája MúzeumCafé 22. szerző: Marton Erzsébet Az emberi civilizáció tárgyainak egyik alapvető kérdése az azokat díszítő motívumok milyensége, egymáshoz illesztésük, a térkitöltés megoldása. Mindezek egy-egy kor stílusát, stílusjegyeit mutatják. Az egykori Mintarajztanodában, majd az abból kinőtt Képzőn tanították ezt a mesterséget. Ezt segítették azok a mintakönyvek, amelyek ma a Képzőművészeti Egyetem Könyvtárának legféltettebb darabjai; mintegy ötszáz régi kötet. És ezért üdvözlendő […]
Csillagászból lett orientalista Az utolsó magyar polihisztor MúzeumCafé 22. szerző: Irsay Nagy Balázs Csillagászból lett orientalista – Az utolsó magyar polihisztor Rezsabek Nándor nem véletlenül nevezi könyve címében Mahler Edét (1857–1945) az utolsó magyar polihisztornak, hiszen a kötet „főhőse” – miután Budapesten matematikából doktorált – Bécsben előbb csillagászként, majd térképészként dolgozott, hogy aztán Magyarországra visszatérvén előbb régészként és muzeológusként működjön, s mindezen munkái megkoronázásaként végül ő legyen a […]
„Egyáltalán nem olyan nagy baj, ha egy kiállításon sok a látogató” Jászai Géza Németországban élő művészettörténész MúzeumCafé 21. szerző: Marton Erzsébet Jászai Géza 1956 novemberében hagyta el Magyarországot, és az akkori Nyugat-Németországban lett művészettörténész. Több múzeum munkatársa, nagy kiállítások megvalósítója, egyetemi oktató volt; a münsteri Dóm Múzeumot igazgatta 2000-ig, ma pedig Berlinben él és kutat. 1956 óta idén ősszel volt a második alkalom, hogy hazalátogatott. Nem politikai okból vagy félelemből nem láttuk eddig gyakrabban itthon, egyszerűen […]
„Ha a Jóisten és a nemzetgazdasági miniszter is úgy akarja” Jankovics Marcell, a Nemzeti Kulturális Alap vezetője MúzeumCafé 21. szerző: Berényi Marianna Három betű: NKA. Három betű, amely a legtöbb kiállítás meghívóján, katalógusán megtalálható. Egy mozaikszó, amelyet felfedezhetünk a színházi, zenei programok nyomtatott anyagán vagy a folyóiratok impresszumában. Egy intézmény, amely nélkül kevés magyar kulturális program, művészeti alkotás valósult volna meg 1993 óta. Egy független alap, amelyet azért hoztak létre, hogy szakmai szempontok alapján működtetett pályázati rendszer […]
„A hivatal nem fejlesztésellenes, csak éppen fenntartható fejlesztésekben gondolkodik” Tamási Judit, a KÖH elnöke MúzeumCafé 21. szerző: Borsos Roland „Téves az a vélekedés, hogy az egyedileg nem védett épület értéktelen és elbontható” − jelentette ki alig másfél héttel tavaly júliusi kinevezése után Tamási Judit, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) akkori megbízott elnöke. Az „elvi állásfoglalás”, amelyet a Budapest szívében, műemléki jelentőségű területen tervezett ingatlanfejlesztésről adott ki az új vezető, több mint hatásosnak szánt antré. […]