A HELYSZÍNI MŰEMLÉKI KUTATÁS ÉS A MŰVÉSZETTÖRTÉNET MúzeumCafé 73. szerző: Mentényi Klára Mindenekelőtt a műemlék védelemről – mint tudományos alapokkal rendelkező, összetett diszciplínáról – s benne arról a speciális kutatásról lesz szó, amely szoros összefüggésben áll a hazai művészettörténet tudomány feladataival, módszertanával és eredményeivel. A két terület szoros kapcsolata és egymásra utaltsága még a mértékadó művészettörténész körökben sem olyan közismert, mint amilyen nagy jelentőséggel bír. Pedig előbbi […]
CSAK OKOSAN! Kultúrális barangolások vaskori tájakon MúzeumCafé 73. szerző: Pálinkás Adrienn- Czifra Szabolcs Mindig is sikk volt a tömegturizmus helyett alternatív, izgalmas megoldásokat felkutatni. Talán részben ennek is köszönhető az örökségturizmus újrapozicionálása és divatossá válása. Ezt a lehetőséget aknázzák ki a kulturális utak, amelyek egy-egy témára felfűzve kevéssé ismert térségekbe kalauzolnak, és rejtett értékeket mutatnak be. Kiváló példa erre az Európai Unió támogatásával és a magyar állam társfinanszírozásával […]
KIK LAKTÁK VÁROSAINKAT? MúzeumCafé 73. szerző: Basics Beatrix A Magyar Várostörténeti Atlasz/Hungarian Atlas of Historic Towns kétnyelvű sorozatának előkészítése 2004-ben kezdődött, az első atlasz 2010-ben jelent meg. Magyarország viszonylag későn csatlakozott az európai történeti kutatás egyik legrégebben futó programjához, amely 1955-ben indult a Nemzetközi Várostörténeti Bizottság (Internationale Kommission für Stadtgeschichte) kezdeményezésére. Az ezredforduló táján a környező országok szinte mindegyike már a program résztvevője […]
1971 – EGY KIÁLLÍTÁS ÚJ ÉLETE MúzeumCafé 73. szerző: Gréczi Emőke Az utóbbi években megszokhattuk, hogy a Fővárosi Képtár kiállításként olykor kutatási projekteket mutat be, amelyeknek apropója az intézmény önreflexiója: a saját történet vagy a tényleg viszonylag fiatal, talán értékén alul kezelt gyűjtemény feldolgozása, témája pedig a művészet viszonya a hatalomhoz, ideológiához és politikai rendszerhez. A Mutató nélkül. B. A. úr X-ben volt az első 2016-ban, majd […]
A VÁROS MINT MÚZEUM Előszó MúzeumCafé 73. szerző: Gréczi Emőke A MúzeumCafé tizenkét éves története során folyamatosan tágította a múzeum fogalmát, megpróbálta az emlékezés, emlékezet tereit is ennek tekinteni, egyre többször kilépve a közgyűjteményi épületek falai közül. E számunk teljes terjedelmében ezt teszi: folyamatosan fejlődő, gyarapodó, gyűjteményt őrző, állandó és időszaki kiállításokat rendező múzeumként tekint a városra, amely állandóan változtatja álláspontját a saját „gyűjteményével”, azaz a […]
A SIÓFOKI FÜRDŐTELEP HAT ÉLETE MúzeumCafé 73. szerző: Gréczi Emőke Hogyan válik egy mocsaras tóparti település egy évszázad alatt művészteleppé, „a Balaton Nizzájává”[2], a munkásosztály üdülőjévé, hogyan kerül többször is a történelmi események középpontjába? Hogyan büntette és jutalmazta a politikai vezetés a 20. század folyamán? Honnan indult, és mivé vált a Balaton, a Sió-csatorna, a Batthyány utca és az Aranypart által határolt néhány utcányi, legalább […]
KUTATÁS ÉS KRITIKAI MŰVELTSÉG MúzeumCafé 72. szerző: FRAZON ZSÓFIA A múzeumi munkában a kutatás látszólag a színfalak mögött zajlik, mégis sokkal inkább látható, mint az akadémiai szféra más területein. Ez a helyzet abból adódik, hogy a múzeum legerősebb médiuma, a kiállítás nyilvános alkotás, amelybe a múzeumhasználók beléphetnek, vagy – ha erre a múzeum teret és lehetőséget teremt – akár maguk is alakíthatják azt. A színfalak mögötti […]
ROSKOVICS IGNÁC OLTÁRKÉPÉNEK RESTAURÁLÁSA MúzeumCafé 72. szerző: CSALA ILDIKÓ A Rózsák terén álló, Steindl Imre tervei alapján 1895 és 1901 között épült Árpád-házi Szent Erzsébet-plébániatemplomban látható Krisztus a kereszten című oltárkép a mára méltatlanul elfeledett, de a századfordulón ismert és elismert festőművész, Roskovics Ignác alkotása. A templom szentélyének 2003-as felújításakor történt meg a festmény teljes restaurálása. ¶ Ifjabb Roskovics Ignác (Szalók, Zemplén vármegye, 1854–Budapest, 1915) a hazai […]
EGY KIÁLLÍTÁS UTÓKORA MúzeumCafé 72. szerző: BERÉNYI MARIANNA Két év után, június elején bezárt a Petőfi Irodalmi Múzeum Önarckép álarcokban című kiállítása, amely az Arany János születésének 200. évfordulójára meghirdetett emlékév egyik kiemelt eseménye volt. A PIM igyekezett az erre a célra elnyert bőséges fejlesztési támogatást úgy felhasználni, hogy a projektek ténylegesen, érzékelhető módon formálják, frissítsék a közemlékezetben, köztudatban, sőt a közoktatásban rögzült Arany-képet. […]
„CSAK EGY KIS MUNKA” MúzeumCafé 72. szerző: BERECZKI IBOLYA Az 1962-ben épített egykori betonbunker a Ferencvárosi pályaudvar közelében, a vele egybeépült és ezáltal megrendítő képzőművészeti alkotássá vált építmény (Párkányi Raab Péter szobrász és Birkás Gábor építész munkája) a „kis munkára”, a második világháborút követően a Szovjetunióba elhurcoltaknak állít maradandó és egyúttal szívszorító emléket. A 2017. február 26-án, a kommunizmus áldozatainak emléknapján megnyílt, múzeumi kiállítóhellyé vált […]