Ezer év kultúrájának lenyomatai Szent Márton hegyén A pannonhalmi Bencés Főapátság a 21. században MúzeumCafé 36. szerző: Berényi Marianna „A szerzetesnek Istenre van ideje!” – olvashatjuk a Pannonhalmi Főapátság egyik kiadványában. És ezzel együtt, vagy pont ebből fakadóan, még mi mindenre! – teszi hozzá a Szent Márton-hegy látogatója, amikor megismerkedik azzal a munkával, gondolkodással, amelynek eredményeként az apátság mind megjelenésében, mind szellemiségében mára igazán progresszív hellyé válhatott. A szerzetesek ma is naponta háromszor gyűlnek […]
Egy művészcsalád és egy kisváros festészetének panorámája Az újranyílt Ferenczy Múzeum a Szentendrei pajor-házban MúzeumCafé 36. szerző: Basics Beatrix művészettörténész Bár ma már közhely Szentendrét a festők és a múzeumok városának nevezni, 1951 előtt nem volt kiállítóhely a városban. 1925-ben megalakult ugyan a szentendrei városi múzeum és levéltár, de épülete nem lévén csak afféle látszatintézmény volt. Talán nem véletlen, hogy éppen 1929-ben, egy évvel a Szentendrei Festők Társasága megalapítását követően vetődött fel egy állandó festészeti […]
Egy múzeum, amelyik több lenne, mint nemzeti A jeruzsálemi Israel Museum gyűjteményei és működési kerete MúzeumCafé 36. szerző: Süveges Gréta Jeruzsálem. Nehéz, száraz a levegő, amelyben vegyül a fűszerek és az utcán árult arab kávé illata, a kiabáló zöldségesek hangja, a rogelah nyálcsorgató aromája. Mindenfelől szinte szünet nélkül villognak a fényképezőgépek vakui. Egyik oldalamon csinos, szőke hölgy beszél a mobiljába tökéletes oroszsággal, a másikon imáját mormoló, kendős, hosszú szoknyás nő áll, babakocsijában koszos arcú, már […]
Vár állott… – kőhalom vagy sikeres projekt? Magyar várak, vármúzeumok helyzete idehaza és a határokon túl MúzeumCafé 36. szerző: Varga Kálmán történész, műemlékvédő Nem tudom, van-e bárki emberfia, aki ne kapná fel a fejét, ha bárhol a világon várakról esik szó. Az erősebbik nem körében alighanem Mars isten a ludas ebben, hiszen a harc, a küzdelem és az ehhez szükséges férfias, dicsőséget hozó viselkedés elválaszthatatlan a földből, fából, kőből, néha téglából – vagy a legújabb korokban már betonból […]
Miért csíkos a fal a Nagy Kunsztban? Múzeumpedagógia kortársakkal MúzeumCafé 36. szerző: Éliás István múzeumpedagógus, a Miskolci Galéria Városi Művészeti Múzeum Nagy Kunszt Kortárs Képzőművészeti Tanulmányi Múzeumának vezetője Amikor Szegedy-Maszák Zoltán és Fernezelyi Márton képzőművészek megérkeztek a készülő tizedik Kunsztba, hogy üzembe helyezzék az Oculus Artificialis Teledioptricus 2.0: Re:mbrandt című alkotást, meglepetten konstatálták, hogy a falakat sem készítettük elő, hiszen azok keresztbe zöld, lila, sárga és rózsaszín csíkosak. – Ööö… – nyögtem zavartan – ez már az a fal, amelyen az alkotások lesznek. […]
Szárnyasoltárok költöztetése Egy sikeres példa Belgiumból MúzeumCafé 36. szerző: Kocsis Alexandra művészettörténész Legutóbb Blake Gopnik műkritikus tette fel azt a kérdést, ami a műtárgyakkal foglalkozó szakembereket és az egyszerű műkedvelőket egyaránt régóta foglalkoztatja: érdemes-e kockáztatni egy-egy műalkotás épségét a szállítás és a kiállításrendezés során egy újabb megatárlat kedvéért? A cikk szerzője az angol művészettörténész, Francis Haskell hasonló témájú írásaira utalt, aki már az 1990-es években rámutatott a […]
Rippl-Rónai József üvegmunkáinak rekonstrukciója Tiszadobon MúzeumCafé 36. szerző: Balogh Eleonóra üvegművész, restaurátor Az építészeti jegyeiben eklektikus stíluselemeket mutató tiszadobi Andrássy-kastélyban (amelynek felújításáról és tervezett újrahasznosításáról a MúzeumCafé 26. számában számoltunk be részletesen – a szerk.) található különböző üvegművészeti alkotások változatos képet tárnak elénk. Az épület belsőépítészeti kialakításához idomuló, döntően egyszerű, a geometriából építkező, decens lépcsőházi, előtéri és szalonüvegek mellett az épületben kapott helyet az eredetileg Andrássy Tivadar […]
Állandósult ideiglenes veszteségek Az országos képtár gyűjteményéből vidékre kölcsönzött művek sorsa – I. rész: Kolozsvár, Erdélyi Nemzeti Múzeum MúzeumCafé 36. szerző: Murádin Jenő művészettörténész Valamikor a millenáris idők nagy tervei idején fogalmazódott meg a gondolat, hogy Budapest, a világvárossá fejlődött székváros karolja föl a vidéki művészeti kezdeményezéseket, öntsön életet egyesületi és képtáralapító mozgalmaikba, ossza meg kiállításainak élményét akár a magyar peremvidékek városaival is. Mintha csak a jóvátétel szándéka fogalmazódott volna meg – bár kimondatlanul – amiatt, hogy messze nagyobb […]
Hogyan lehetne megnyugtatóan megoldani a tulajdonjogi kérdéseket a megyei múzeumok utódintézményeiben? MúzeumCafé 36. Székely Zoltán művészettörténész, a mosonmagyaróvári Hansági Múzeum igazgatója A múzeumi műtárgyak tulajdonjoga egy olyan szerteágazó problémakör kiindulópontja, amellyel kapcsolatban számtalan kérdés fogalmazható meg. Ezek között vannak olyanok is, amelyek az intézményrendszer alapjait érintik. Ha megpróbáljuk számba venni, miként juthatnak műtárgyak egy múzeumi gyűjteménybe, viszonylag hosszú felsorolást kapunk: ajándékozás, hagyaték, letét, vásárlás, régészeti ásatás, beszolgáltatás, más […]
A jövő multimediális közgyűjteménye: új bemutatási formák a film és a képzőművészet határvidékén EYE Holland Filmmúzeum MúzeumCafé 36. szerző: Iványi-Bitter Brigitta művészettörténész, kurátor Egy figyelemfelkeltő, friss múzeum és a klasszikus modern művészet most befutó sztárja – jól működő párosítás. Az EYE Holland Filmmúzeum remek épülete és progresszív szakmai stratégiája hamar nemzetközi figyelmet váltott ki. Az intézmény 2012-es nyitóévének harmadik kiállítása Oskar Fischinger absztrakt filmjeit, festményeit, technikai kísérleteit mutatta be. A Los Angeles-i Center for Visual Music szervezésében éppen […]