„LESZ BUDAPESTEN FOTÓMÚZEUM” BESZÉLGETÉS BAKI PÉTER MÚZEUMIGAZGATÓVAL MúzeumCafé 63-64. szerző: Karácsony Ágnes Bár „André Kertész, Moholy-Nagy, Brassaï, Robert Capa, Martin Munkacsi országaként” is emlegetnek minket, még senki sem írta meg a magyar fotóművészet történetének vaskos kötetét. De nem csak a történeti kutatás hiányos. Hiányzik például a szakmai összefogás is, mondja Baki Péter fotóművész, fotótörténész, a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója, a Magyar Fotóművészek Szövetségének elnöke, aki már tíz […]
„ELÉG AKTÍV VOLTAM AKKORIBAN, TELJESEN ŐSZINTÉN ÉS TELJESEN FÖLÖSLEGESEN” BESZÉLGETÉS DEME PÉTER TÖRTÉNÉSSZEL MúzeumCafé 63-64. szerző: BERÉNYI MARIANNA–GRÉCZI EMŐKE Mikor avatkozott be a politika a Párttörténeti Intézet életébe? Hogyan működött egyszerre párt- és történeti múzeumként a Munkásmozgalmi Múzeum? Hogyan kezelték a Nemzeti Múzeum akkori vezetői és munkatársai a Munkásmozgalmi beolvadását? Felejtésre ítélt emberekről, intézményekről, történetekről beszélgettünk Deme Péterrel. Hogyan keveredtél erre a területre? Nehéz elképzelni, hogy valaki a húszas évei elején úgy gondolja, […]
„A NŐI HANG HALLATÁSA” BESZÉLGETÉS A MÚZEUMCAFÉ DÍJAS KELBERT KRISZTINÁVAL MúzeumCafé 63-64. szerző: Berényi Marianna Kelbert Krisztina, a MúzeumCafé Díj idei kitüntetettje fiatal kora ellenére rendkívül termékeny muzeológusi pályát mutathat fel: sikeres könyvek szerzője, látogatott kiállítások kurátora, konferenciák elismert szervezője és előadója. Kutatásainak, munkájának kiindulópontja és alapja saját gyűjteménye, a szombathelyi Savaria Múzeum történeti anyagai, amelyek felett történész-muzeológusként, osztályvezetőként őrködik. 2016 végére több mint 650 oldalas könyvben rendszerezte a szombathelyi […]
LAUDÁCIÓ MúzeumCafé 63-64. szerző: Gréczi Emőke Tisztelt díjazott, kedves vendégek és kollégák! Minden évben rettenetesen nehéz egyetlen embert kiválasztani, hiszen számos kivételes teljesítmény születik a múzeumokban, kiállítások, kötetek, restaurátori eredmények, egy intézmény átalakítása, arculatának megújítása, a réges-régi állandó kiállítás újragondolása, egy épületrekonstrukció megvalósítása – mind lényegesen több elismerést és figyelmet érdemelne, mint amennyiben részesül. Nekünk azt az egyet kell kiválasztani, amelyik […]
A KERT ÉS A TÁJ MúzeumCafé 63-64. szerző: RADNÓTI SÁNDOR fejezet A két fogalom ellentmondása ¶ A kert az elkerítéssel kezdődik, a domesztikált természet elkülönítésével a vad természettől. Számos nyelvben, minden valószínűség szerint a magyarban is, maga a szó is összefügg ezzel, s a paradicsom szó etimológiája is a körülkerítéshez, körülfalazáshoz, illetve föld- vagy kőfallal körülvett kerthez vezet.1 A magas falakkal, sövényekkel vagy oszlopcsarnokokkal, házfalakkal körbefogott kert kizárja a […]
AZ EURÓPAI TÖRTÉNELEM HÁZA BRÜSSZEL, LÉOPOLD PARK, EASTMAN-ÉPÜLET MúzeumCafé 63-64. szerző: György Péter Az, hogy hol kezdődik el egy múzeumról szóló tanulmány, ugyanúgy lépték vagy nagyítás kérdése, mint egy kiállítás esetében. Az Európai Történelem Háza mikrotörténete és környezete, tehát a tér, ahol áll, fontos része a múzeumnak, még akkor is, ha a látogatók jelentős része – ugyanúgy, mint a világ számos más múzeumában – nem az intézmény társadalom- […]
LÁTHATATLAN GYŰJTEMÉNY A TÖRTÉNELMI KÉPCSARNOK ÉS KIÁLLÍTÁSAI MúzeumCafé 63-64. szerző: Basics Beatrix Az 1884. május 1-jén kelt uralkodói döntés értelmében Trefort Ágoston vallás- és közoktatásügyi miniszter rendelte el a Történelmi Képcsarnok felállítását, annak az intézménynek az alapítását, amelyről úgy tervezték, „a magyar történelem és művelődéstörténet festett, faragott és vésett emlékeit ölelve fel, múltunk alakjait és eseményeit ábrázolásokban mutassa” a közönségnek.1 A gyűjtemény legnagyobb része a Magyar Nemzeti Múzeum […]
AMBICIÓZUS SZECESSZIÓS ÖRÖKSÉGVÉDELMI TERVEK NAGYVÁRADON A DARVAS–LA ROCHE-HÁZ MúzeumCafé 63-64. szerző: BIRÓ ÁRPÁD LEVENTE–KESZEG ANNA 2016 tavaszán alakult szecessziós múzeummá a nagyváradi Darvas–La Roche-ház, a szecessziós magánház, a Vágó testvérek alkotása. Az épületben korábban civilek éltek (az örökös a rendszerváltás után a felső szintet kapta vissza, majd ennek egy részét egy üzletembernek adta el, aki – némi átalakítással – magánlakásként használta), illetve az önkormányzati tulajdonban lévő felében 2001 óta a […]
MEG TUDJUK-E VÉDENI MÚLTUNKAT? A KÖZEL-KELETI MŰKINCSVÉDELEM ESÉLYEI A 2010 ÉS 2015 KÖZÖTTI KONFLIKTUSOK FÉNYÉBEN MúzeumCafé 63-64. szerző: CSERI ANNA FLÓRA Az Iszlám Állam terrorszervezet – más néven Iraki és Levantei Iszlám Állam (Islamic State of Iraq and the Levant – angol rövidítéssel ISIL) vagy Iraki és Szíriai Iszlám Állam (Islamic State of Iraq and Syria – ISIS) – legfőbb céljának a nyugati világ eltiprását, összeroppantását tűzte ki, nem csupán fizikai megsemmisítéssel, hanem az identitásra, hagyományokra […]
MŰGYŰJTÉS: EGYGENERÁCIÓS JÁTÉK? EGY GYŰJTŐ, EGY HALMOZÓ ÉS A MAGYAR MÚZEUMI RENDSZER MúzeumCafé 63-64. szerző: Jankó Judit Bár a gyűjtéstörténet nemzetközi szinten divatba jött művészettörténeti téma és kutatási terület, sokrétűen feldolgozott, olyan finom rétegeit is vizsgálták, mint a gendervetület vagy az afrikai tárgyak bekerülése az európai vérkeringésbe, itthon viszont jobbára a műkereskedelmi indíttatású, kereskedelmi galériák által kiadott munkák válnak láthatóvá, amelyeknek nem egyértelmű a szakmai megítélésük. Pedig a látszólag esetlegesen egymás mellé […]