Mátyás Firenzében, építészek Kassán A BTM két külföldi kiállítása MúzeumCafé 38. szerző: Farbaky Péter művészettörténész, a BTM Kiscelli Múzeum igazgatója A Budapesti Történeti Múzeum ősszel két olyan jelentős külföldi kiállítás létrehozásában vett részt, amelyek szakmai jelentőségük mellett az országimázs szempontjából is kiemelkedők. Az olaszországi Magyar Kulturális Évad keretében Mattia Corvino e Firenze (Corvin Mátyás és Firenze) címmel nyílt kiállítás október 9-én a firenzei San Marco Múzeumban. A 2008-as reneszánsz év idején a BTM nagyszabású kiállítást […]
A magyar festészet világhíre felé Allegro Barbaro a d’Orsay-ban MúzeumCafé 38. szerző: Barki Gergely és Rockenbauer Zoltán művészettörténészek, a kiállítás magyar kurátorai Jó egy évtizedes közös, illetve párhuzamosan végzett kutatómunka és számos korábbi kiállításon való együttmunkálkodás megkoronázását jelenti a Musée d’Orsay-ban októberben megnyílt modern magyar képzőművészeti tárlat. Kezdetben a Passuth Krisztina vezette kutatócsapat tagjaiként, majd mindinkább önállósulva, összeszokott párosként vettünk részt abban a kiállítássorozatban, amelynek első hullámát A magyar Vadak 2006-os Nemzeti Galéria-beli, majd három franciaországi és […]
Állandósult ideiglenes veszteségek Az országos képtár gyűjteményéből vidékre kölcsönzött művek sorsa – imho III. (befejező) rész: Nagybánya és Torda MúzeumCafé 38. szerző: Murádin Jenő művészettörténész Nagybánya A gondolat, hogy a nagybányai művésztelepet befogadó bányaváros múzeumi keretek között is felmutassa az ott dolgozó, vagy éppen ott megtelepedett művészek munkásságát, jószerint egyidős a festőtelep 1896-os létrejöttével. Gesztusértékű volt Grünwald Béla felajánlása, aki a pesti millenáris kiállításon bemutatott történelmi tablóját, IV. Béla hazatérését ajándékozta a városnak egy jövendőbeli képtár felállításához. [1] Akarta a […]
Mennyit nyerhet, mennyit veszíthet egy múzeum, ha téli időszakban rövidebb idejű nyitva tartással kényszerül spórolni? MúzeumCafé 38. Tóth Imre történész, a Soproni Múzeum igazgatója Minden attól függ, felismerjük-e a lehetőségeket. Nem kizárólag hazai jelenség, hogy a múzeumok részben vagy teljesen visszavonulót fújnak a késő ősztől kora tavaszig tartó időszakra. Több helyütt szokássá vált nyáron kinyitni, télen zárva tartani, bizonyos kiállítások kapujára ideiglenesen vagy netán végleg lakatot tenni. Mert a fenntartói pénz természetesen […]
Hálózatokba szerveződő intézmények, interdiszciplináris gondolkodás – imho Művészettörténeti és muzeológiai kutatások Németországban MúzeumCafé 38. szerző: Iványi-Bitter Brigitta Általános meggyőződés, hogy a múzeumoknak át kell gondolniuk jövőbeni szerepüket: válaszokat kell találniuk arra, hogy a jövőben milyen társadalmi feladatokat kell ellátniuk, ehhez milyen múzeumi struktúra lenne ésszerű, és milyen anyagi eszközökre lesz szükségük. Az új profilépítés közben Németországban kiemelten fontossá vált a múzeumi kutatás megerősítése mind szövetségi, mind tartományi szinten. A németországi művészettörténeti, muzeológiai […]
Farmer és Gazdálkodj okosan! MúzeumCafé 38. szerző: Berényi Marianna Hammer Ferenc kötete szórakoztató. Nemcsak azért, mert a könyv tartalmának erős hátteret ad a MaDok-füzetek játékos képi világa. És még csak azért sem, mert nosztalgikus érzések hajtják az olvasót, hogy elmerüljön a Kádár-kor mindennapi kultúrájában a farmerviseleten, a táblás játékon, a kamionosok transzferszerepén és az éjszakai élet különböző dimenzióin keresztül. A kötetben olvasható négy tanulmányt […]
A tudás és az elbeszélés erejével Marosi Ernő kedvenc korszakáról MúzeumCafé 38. szerző: Basics Beatrix MúzeumCafé 38. 2013/6. december MÚZEUMKÖRÚT / SZEMLE Basics Beatrix A tudás és az elbeszélés erejével – Marosi Ernő kedvenc korszakáról A magyarországi romanika történetét összefoglaló kötet a Corvina Kiadó 2004-ben indult Stílusok – Korszakok című sorozatának legújabb monográfiája, szám szerint a tizenkettedik. Hogy egy-egy stíluskorszak művészettörténeti összefoglalása mennyire nem könnyű fel-adat, azt éppen a […]
„Minden, ami A-val kezdődik és dy-vel végződik, a gyűjtőkör része” Gazdag István tanár, Ady-kutató és emlékőrző tárgyai MúzeumCafé 37. szerző: Rockenbauer Zoltán Gazdag István magyar–történelem–rajz szakos tanár Ady Endre költészetének rajongójaként gimnazistakora óta gyűjt minden, a költővel kapcsolatos emléket, dokumentumot, tárgyat. Mostanra tízezer tételt meghaladó gyűjteményében megtalálható valamennyi Ady-kötet első kiadása, sok példány dedikációval ellátva, a költőre vonatkozó, csaknem teljes magyar és idegen nyelvű irodalom, valamint fotók, versillusztrációk, kisplasztikák, megzenésített versek kottái és számtalan be nem sorolható […]
„Hogyan függ össze a holdraszállás, John Lennon és a pop art” Fabényi Júlia művészettörténész, a Ludwig Múzeum igazgatója MúzeumCafé 37. szerző: Jankó Judit Fabényi Júliát, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum nyáron kinevezett igazgatóját a kortárs képzőművészet, annak intézményrendszere, működési mechanizmusa érdekli leginkább. Tizenhét év németországi élet után 1990-ben tért haza, 1996 óta irányít hazai közintézményeket, nagyjából ötévente váltva a helyszíneket. A Szombathelyi Képtárban megkötések nélküli kísérletező kedvvel bábáskodhatott minden értelemben „határ menti” kiállítások létrejötténél, a Műcsarnokban […]
„Írom a magam múzeumtörténetét” Interjú F. Petres Éva régésszel, az István Király Múzeum egykori igazgatóhelyettesével MúzeumCafé 37. szerző: Gréczi Emőke Csók István Képtár és Gorsium – két, valaha szebb napokat látott művészeti zarándokhely Fejér megyében. A kultusz hátteréről, kialakulásáról, Gorsium „csodájáról”, az 1956-os forradalomban érintett muzeológusok menhelyéről, az emlékezetes 1963-as Csontváry-kiállítás botrányos nyitásáról és zárásáról, a „leletvadász” járási tanácselnökről, a királysírok megoldatlan helyzetéről visszatekintő sorozatunkban ezúttal F. Petres Éva régész, a székesfehérvári múzeum egykori igazgatóhelyettese […]