Gödöllőre került Zichy Mihály Erzsébet királyné-festménye MúzeumCafé 41. szerző: Kovács Éva Mariann történész és Oravec-Kis Éva múzeumpedagógus, Gödöllői Királyi Kastély A gödöllői kastély idén februárban új látnivalóval gazdagodott: többéves restaurátori munka eredményeként bemutatták Zichy Mihály egyik reprodukcióban közismert, ám eredetiben régen nem látott festményét, az Erzsébet királyné Deák Ferenc ravatalánál című monumentális vásznat. A világháborús sérüléseket őrző mű évtizedekig a Magyar Nemzeti Galéria raktárában feküdt feltekerve, restaurálása többszöri nekifutás után, 2011-ben kezdődött meg. [1] A […]
Ej, mi a magkő…?! Új régészeti narratívák hazai tárlatokban MúzeumCafé 41. szerző: Berényi Marianna Magkő. Ennyi, és nem több. Esetleg – ha a kiállításrendező ad a precizitásra – kor-, anyag- és helységnév-meghatározás. Tipikus tárgyfelirat, amely a világ számos régészeti kiállításából származhat. Szimbólum, amely többet mesél egy szakma szűkszavúságáról, mint a bemutatott tárgyról, korról kultúráról. Módszer, amellyel a tárgy megfosztható esztétikai kvalitásain túl minden olyan információtól, ami nem tényszerű, esetleg […]
Közfoglalkoztatás a múzeumokban MúzeumCafé 41. szerző: Hamvay Péter A Nemzeti Művelődési Intézet (NMI) és a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (Manda) szervezésében több ezer közfoglalkoztatott jelent meg a múzeumokban. Vajon csak a foglalkoztatottsági mutatók választás előtti kozmetikázására kitalált haszontalan és drága (összesen több mint hárommilliárd forintba kerülő), sőt biztonsági és műtárgyvédelmi kockázatokkal járó kormányzati kaland, vagy a közgyűjtemények jövőbeni működésének egyik pillére […]
A múzeumi rendszer megváltozása nyomán átalakuló feladatok MúzeumCafé 41. szerző: Basics Beatrix művészettörténész A 2012. évi CLII. törvényt az Országgyűlés 2012. október 8-i ülésnapján fogadta el, szövege a Magyar Közöny 2012. évi 140. számában jelent meg. Ez a törvény tulajdonképpen nem más, mint a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény módosítása. Mostani témánk szempontjából az az érdekes benne, hogy hatálya […]
A kisszebeni főoltár ötszáz éves története A Nemzeti Galéria kiállításában újra látható a gótikus művészet remeke MúzeumCafé 41. szerző: Török Gyöngyi művészettörténész A késő gótikus szárnyasoltárok virágkora a 15. század utolsó harmadától az 1520-as évekig tartott. A műfaj legjelentősebb emlékeit Dél-Németország, Dél-Tirol, Ausztria és a Magyar Királyság gótikus templomaiban találjuk, de Csehországban és Lengyelországban, sőt Németalföldön és Svédországban is virágzott a műfaj. Dél-Németországban az oltárok pusztulásához nagymértékben hozzájárult a protestáns képrombolás, míg a Magyar Királyság északi területein […]
Milyen tárgyakra kellene költeni az MNB Értéktár Programja részére vásárlásra tervezett harmincmilliárd forintot? MúzeumCafé 41. Gerhardt Ferenc, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke, az Értéktár Program Tanácsadó Testületének vezetője A Magyar Nemzeti Bank tevékenységében a kultúra támogatása és a hazai műkincsállomány megőrzése, illetve gyarapítása hosszabb múltra tekint vissza. A bank gazdag műgyűjteménye hasonló törekvések nyomán jöhetett létre, és ez a hagyomány érvényesült tíz évvel ezelőtt is, amikor a Járai Zsigmond vezette […]
Mérlegen a hazai grafikai biennálék A rendszeres seregszemlék gyűjteményekbe kerülő anyaga ritka lehetőségeket rejt MúzeumCafé 41. szerző: Révész Emese A képzőművészeti biennálék jelensége a múlt századfordulón terjedt el egész Európában, olyan időszakban, amikor a hagyományos akadémikus intézményrendszert új, demokratikus struktúrák váltották fel. A gazdasági konjunktúra idején csúcsra járatott világkiállításokhoz hasonlóan a biennále is a teljesség igényével fellépő seregszemle, eredeti formájában szalon jellegű áttekintés, amelynek legfőbb (és egyetlen) vállalása: rendszeres időközönként helyzetképet nyújtani egy régió […]
A Bálint-kód megfejtése MúzeumCafé 41. szerző: Gréczi Emőke Könnyű a dolga az utókornak Bálint Endre megismerésében, hiszen az idén száz éve született művész egyszersmind nagyszerű író is volt, aki könyveiben élete történéseit éppúgy megosztotta az olvasókkal, mint döntéseinek motivációit, alkotói fordulatainak hátterét, a barátok, alkotótársak hatását, vívódásait, kétségeit, élete során mindvégig meglévő szorongásait. Ugyanakkor azt mégsem gondolhatjuk, hogy könnyebb lenne egy író vagy […]
Szeretett/utált új a múzeumokban Átalakult a Néprajzi Látóhatár MúzeumCafé 41. „A hétköznapokban szeretünk mindent, ami új. A hétköznapokban utálunk mindent, ami új. A legfurcsább az, hogy mindkét mondat igaz” – így kezdi felvezetőjét Frazon Zsófia a Néprajzi Látóhatár legutóbbi, Új muzeológia címen megjelent számában. Egy folyóiratban, amely részben régi, részben új. A lapot 1992-ben indította a Györffy István Néprajzi Egyesület, hogy a határokon kívüli magyarság […]
„Még sok változtatást tervezünk” Farbaky Péter, a BTM új főigazgatója az intézmény lehetőségeiről MúzeumCafé 40. szerző: Marton Éva A Budapesti Történeti Múzeum több, ráadásul igencsak eltérő tematikát gyűjtő, feldolgozó és bemutató tagintézményből áll: ide tartozik a budai Vármúzeum, az Aquincumi Múzeum, a Kiscelli Múzeum, ahol a Várostörténeti Osztály és a Fővárosi Képtár működik, valamint a nemrégiben új helyszínen, a Duna-parti Bálnában megnyitott Budapest Galéria, ami a kortárs művészet egyik legfontosabb bemutatóhelye. A BTM […]