Kincs, ami van MúzeumCafé 44. szerző: Martos Gábor A Bermuda-háromszög, a szabadkőművesek vagy éppen az óceánokon bolyongó szellemhajók titkaival került egy „súlycsoportba” az a tizennégy darab késő római kori ezüsttárgy – és a hozzájuk kötődő nagyméretű rézüst –, amelyeket nemrégiben az ország miniszterelnöke a magyarok „családi ezüstjének” nevezett abból az alkalomból, hogy hosszas hányattatások után a tárgyak közül hét (plusz az üst) Magyarországra […]
Egy műbarát „káder” gyűjteménye és a magyar modernizmus MúzeumCafé 44. szerző: Gréczi Emőke A salgótarjáni Dornyay Béla Múzeum képzőművészeti anyagának jelentős részét teszi ki Mihályfi Ernő (1898–1972) egykori kollekciója, amely a gyűjtő halála után, 1977-ben vásárlás útján került az akkori megyei múzeumba. A mintegy nyolcszáz festményből és grafikából álló műtárgyegyüttesről eddig nem volt módunk teljes képet kapni, csupán a monografikus kiállításokra kölcsönadott darabok érzékeltették a gyűjtemény súlypontjait, illetve […]
A Rottenbiller öröksége? – imho MúzeumCafé 52. szerző: Kiss Dóra Kozák Gyula: A szabadság kicsiny szigete. Művészsorsok a 20. században. Bálint Endre, Jakovits József, Vajda Júlia Szerk.: Soóky Andrea, Balassi Kiadó, Budapest, 2015 A szabadság kicsiny szigete. Művészsorsok a 20. században címmel jelent meg Kozák Gyulának a „Rottenbiller” történetét feldolgozó kötete. Már a címválasztásból is kiderül – amely utalás egy ismert Bibó-idézetre („a szabadság […]
A szabadkai zsinagóga: modernizáció és nemzetiesség MúzeumCafé 52. szerző: Gréczi Emőke Klein Rudolf: A szabadkai zsinagóga. A zsidó közösség, az építés, a város és kultúrtörténeti jelentőség Pro reliquiis scibarum Egyesület, Szabadka, 2015 Klein Rudolf kötetének valódi tartalma az alcímében olvasható: A zsidó közösség, az építés, a város és kultúrtörténeti jelentőség. Az építészettörténész szerző munkája jóval több, mint egy épület bemutatása történetén és építészeti sajátosságain keresztül, […]
Egy elfeledett műgyűjtő: Enea Lanfranconi – imho Egy darabjaira hullott gyűjtemény azonosítása MúzeumCafé 52. szerző: Bognár Zsófia A magyar múzeumtörténet egyik elfeledett óriása Enea Lanfranconi (1850–1895), aki tragikusan rövid élete és gyűjtői működése alatt jelentősen gyarapította több magyar múzeum anyagát, és számos polgári és közművelődési kezdeményezést támogatott. Halála után a magyar állam vásárolta meg gyűjteménye nagy részét, jelentősen gazdagítva ezzel többek között a Magyar Nemzeti Múzeum, a Történelmi Képcsarnok, az Országos Képtár […]
Kalligráfia és médiaművészet Dél-Koreában Magyarok a Daegu Culture And Arts Centerben MúzeumCafé 52. szerző: Pásti Katalin Egy magyar művészcsoport képviseletében – médiaművészként is – 2015. októberében lehetőségem nyílt Dél-Koreába, a Távol-Kelet egyik legfejlettebb országába látogatni. A kinti kiállítás kapcsán betekinthettem az ottani művészéletbe s azon keresztül a kulturális és művészeti intézményrendszer működésébe. Az előzmények 2014-re nyúlnak vissza, amikor a budapesti Koreai Kulturális Központban megnyílt az Interconnection Daegu–Budapest Nemzetközi Művészeti Cserekiállítás. Ezen […]
Amit az OMMIK-ról tudni kell Szakmai adatbázis a Magyar Nemzeti Múzeumban MúzeumCafé 52. szerző: Sz. Fejes Ildikó főosztályvezető, MNM OMMIK 2011 októberében a Magyar Nemzeti Múzeumban a Központi Múzeumi Igazgatóság (KMI) jogutódjaként új főosztály jött létre, az Országos Muzeológiai és Módszertani és Információs Központ (OMMIK). A magyar múzeumügy fejlődését segítő döntéssel a múzeumi területen is megvalósult az az elv, amely szerint a nemzeti intézményben működnek a szakmai módszertani központok, ahogyan az Országos Széchényi Könyvtárban a […]
Magyar Nemzeti Múzeum, nemzeti múzeumok – imho Eszmék, küldetések, alapítók és alapítások Európában. Hogyan emelkedhet Magyarország " a nagy nemzetek sorába"? MúzeumCafé 52. szerző: Marosi Ernő Az információk bárhol rendelkezésre álló elektronikus hálózatának korszaka előtt a tájékozódni szándékozó utazó a legjobban tette, ha – általában annak a nemzetállamnak a fővárosában, ahová elvetődött – baedekere segítségével mindenekelőtt felkereste a nemzeti múzeumot. Itt bevezetést nyerhetett az ismeretlen ország földrajzába, megismerhette természetének, gazdaságának legfőbb kincseit, bevezetést kaphatott történelmébe – legalábbis annyira, hogy már ismerősként […]
Képtár és történelmi képcsarnok – imho Egy főpapi magángyűjteményből nemzeti panteon MúzeumCafé 52. szerző: Basics Beatrix Széchényi Ferenc magánkollekciójának 1802-ben megtett, egy nemzeti gyűjtemény létrehozásának céljaira történő felajánlása után hat év telt el, amikor Miller Jakab Ferdinánd, az első igazgató az országgyűlés elé terjesztette múzeumtervezetét. 1 E tervezetben megemlítette, hogy az intézmény falait díszítsék a nemzet nagyjainak képei. Ezek összegyűjtésének legegyszerűbb módja a közadakozás lett volna elgondolása szerint. Az országgyűlés 1808. évi […]
A múzeum bőséges 20. százada A millenniumtól a millecentenáriumig MúzeumCafé 52. szerző: Gál Vilmos A 19. század utolsó harmadában a tudományágak differenciálódása figyelhető meg, a folyamatban a muzeológia szakterülete sem kivétel: megkezdődik a nagy, egységes nemzeti gyűjtemények tagozódása, önálló szakintézményekre bomlása. Mindez természetesen a Magyar Nemzeti Múzeumot is érintette, e folyamat nálunk is elkezdődött az 1870-es években. A tudományos szemléletváltozás mellett a szakgyűjtemények kiválását egy súlyos gyakorlati probléma leküzdésének […]