KODÁLY. WHAT ELSE? MúzeumCafé 81-82. szerző: Nemes László Norbert Én vagyok a világ legboldogabb intézetvezetője. Hogy miért? Csodálatos tanárkollegáim és munkatársaim vannak, akik egy csapatként segítenek abban, hogy teljesítsük a Zeneakadémia Kodály Intézetének legfontosabb küldetését: megismertessük és gazdagítsuk egy olyan ember életművét és szellemi örökségét, aminek minden eleme a mai napig érvényes. Az intézet hallgatói a világ minden tájáról érkeznek, olyanok, akik valahol rátaláltak […]
NEKÜNK ÍRTÁK A DALT! Kádár-kori poptörténeti kiállítás a Magyar Zene Házában MúzeumCafé 81-82. szerző: Horn Márton–Jávorszky Béla Szilárd Minden idők legátfogóbb Kádár-kori poptörténeti kiállítására készül a Magyar Zene Háza – a tervek szerint 2022 tavaszán megnyíló nagyszabású, élményközpontú tárlat a rendszerváltozás előtti évtizedek popkulturális vonatkozásait igyekszik minél több szempontból megragadni. A több mint nyolcszáz négyzetméteres kiállítás nemcsak a politikával átitatott korszak legkiemelkedőbb előadóira, zenekaraira, emblematikus slágereire és legfontosabb poptörténeti eseményeire fókuszál, hanem egyben bemutatja […]
EGYMÁSRA HANGOLVA, AVAGY A HÁZIMUZSIKÁLÁSTÓL A ZENÉS HÁZAKIG Muzsikáló alakok 17. századi holland festményeken MúzeumCafé 81-82. szerző: Németh István A 17. századi holland festészetben, ezen belül is a korabeli életképeken különösen gyakran találkozhatunk önfeledten muzsikáló, éneklő alakokkal, illetve különféle húros, fúvós vagy éppen billentyűs hangszerekkel. Kérdés azonban, hogy ezek az ábrázolások mennyiben adnak reális, illetve hiteles képet a korabeli holland zenei életről, illetve a szóban forgó jelenetek vajon milyen gondolatokat, érzéseket, asszociációkat váltottak ki a […]
A KORONAVÍRUS TERJEDÉSE A MÚZEUMI GYŰJTEMÉNYEKBEN Gyors reagálású online gyűjtőkampányok MúzeumCafé 81-82. szerző: Berényi Marianna Nem túlzás azt állítani, hogy a muzeológia történetére a koronavírus épp olyan radikális hatással volt, mint a globalizált világ bármely szeletére. Ahogy közel hasonlóan reagáltak a kormányok, az egészségügy, a fogyasztói kultúra a pandémiára, a múzeumok a különböző online programok mellett szinte minden országban hirdettek olyan gyors reagálású gyűjtőkampányt, amely a pandémia mindennapi életre gyakorolt […]
NEMZETI MÚZEUMOK, NEMZETI MŰGYŰJTŐK Gábor Ébli: National Museums and Civic Patrons – Practices of Cultural Accumulation in Central and Eastern Europe, L’Harmattan, 2020 MúzeumCafé 81-82. szerző: Basics Beatrix Megörültem a kötet megjelenését megtudva, több okból is. Egyrészt mert végre angol nyelven adnak ki egy egész kötetet magyar múzeum- és kultúrtörténetről, másrészt, a címe alapján, nagyon fontos témát tárgyal. Amikor kinyitottam és végigolvastam a tartalomjegyzéket, némi csalódás ért. Szemben a cím által sugalltakkal, a kötet két tematikus félből áll – ebből eleve csak az […]
A MONARCHIA ÖRÖKSÉGE Bruch und Kontinuität. Das Schicksal des habsburgischen Erbes nach 1918 Hg. von Ilsebill Barta und Martin Mutschlechner. SKB Eigenverlag, Wien 2019 MúzeumCafé 81-82. szerző: Bittera Éva ¶ Hasonló tendencia figyelhető meg a kiadványok terén nyugati szomszédainknál is, a korszak szakértőinek figyelme újabban gyakran a háborús évekről az Osztrák–Magyar Monarchia felbomlása nyomán kialakuló új rendszer születésének folyamatára koncentrál. A párhuzamos tematika olykor a címadásban is megjelenik: Walter Rauscher Die verzweifelte Republik című kötete kapcsán az utóbbi évek vonatkozó szakirodalmi „termését” figyelemmel kísérő kutatónak egyből […]
A PÁRISI UDVAR ÜVEGABLAKAINAK SZIMBOLIKÁJA Róth Miksa művének értelmezési lehetőségei MúzeumCafé 81-82. szerző: Orbán Eszter A Párisi udvar mai épületének elődjét 1817 körül Pollack Mihály (1773–1855) tervei alapján báró Brudern József építtette. Ez volt Magyarország egyik első, modern értelemben vett üzletháza, melyben Pollack a párizsi Passage des Panoramas mintájára alakította ki az üzletsori folyosót, a passzázst, ami miatt a pesti köznyelv hamar „Párisi-ház” néven kezdte emlegetni. Az épület azonban idővel veszített […]
„ÚGY TESZÜNK, MINTHA MINDEN RENDBEN LENNE” Interjú Fabényi Júliával MúzeumCafé 81-82. szerző: Gréczi Emőke Különleges éve volt a Ludwig Múzeumnak a 2019-es: alapításának 30. évfordulóját több kiállítással, rendezvénnyel is ünnepelte, a Pulszky Társaság pedig az Év Múzeuma díjjal ismerte el. A 2020-as tervekről tartott év eleji sajtótájékoztató hasonlóan gazdag programot ígért, a folytatást pedig ismerjük. A múzeumot 2013 óta vezető Fabényi Júliával tapasztalatokról, díjakról, hiányokról és készenlétről beszélgettünk. Vezetőként dolgoztál a […]
„A TÖRTÉNETTUDOMÁNY NEM AZONOS A TÖRTÉNETI EMLÉKEZETTEL” Beszélgetés Varga Benedekkel MúzeumCafé 81-82. szerző: Iván Viktória Merész és szokatlan vezetőnek tartják, s bár nem volt célja, hogy felforgassa a majd kétszáz éves Nemzeti Múzeumot, tény, hogy új pályára állította. Harminckét éve van a múzeumi szakmában, útját az invenció és a változás jellemzi. Eredetileg kutatónak készült, és marasztalták is a Cambridge-i Egyetemen, de inkább hazatért, és folytatta a múzeumi munkát. Miközben mindvégig […]
KLASSZIKUS ÉRTÉKEK MENTÉN SIMULNI BELE A VÁLTOZÓ VILÁGBA Beszélgetés a a MúzeumCafé díjas Ringer István régész-múzeumigazgatóval MúzeumCafé 81-82. szerző: Szathmáry-Király Ágnes Két év múlva a tizedik évfordulója lesz annak a fúziónak, amelyet a hazai muzeológia sokáig csak különös házasságként emlegetett, de mára bebizonyosodott róla, hogy a furcsa döntéseknek is lehetnek jó példázatai. Az északkelet-magyarországi Kazinczy Ferenc Múzeum Petőfi Irodalmi Múzeum alá rendelése a gyűjteményi intézmények 2013-as átszervezése kapcsán történt meg. A természettudományos és helytörténeti profilú sátoraljaújhelyi gyűjtemény […]