A gazdálkodó festőművész háza és műterem-szentélye A Kunffy Lajos Emlékmúzeum Somogytúron MúzeumCafé 38. szerző: Gréczi Emőke Kunffy Lajos a köztudatban a jó kezű, de másoktól nehezen megkülönböztethető, nem elég karakteres kismesterek közé tartozik. A művészről alkotott kép azonban egyszer csak megváltozik, ha az ember felkeresi a somogytúri Kunffy-villát, annak parkját és a hangulatos műteremházat – a hely szellemétől Kunffy egyszeriben virtuóz mesterré, kiváló nemzeti festővé válik. Az emlékházak többnyire az életműnek […]
Egy ókori város a mai fővárosban, ahol mindig van új a föld alatt Az Aquincumi lett idén tavasszal az egyik Év Múzeuma díjas MúzeumCafé 38. szerző: Vágvölgyi Busi Nóra Budapest írásos történelme egy római településsel, Aquincummal kezdődik. A római helyőrséget 89 körül alapították a Duna jobb partján, és egészen a 4. század végéig volt Alsó-Pannónia katonai központja. Erre bizonyíték a múzeum aulájában végigfutó középkori térkép, amelyen Aquincum városa kiemelt helyen szerepel. Az első jelentős aquincumi régészeti feltárás 1778-ban egy óbudai szőlősgazda birtokán folyt, ahol […]
Ahol minimál az építészet, de maximális a művészet A Louvre új filiáléja a lens-i bányavidéken MúzeumCafé 38. szerző: Radványi Orsolya 2012 decemberében nyílt meg a Louvre első vidéki fiókintézménye, vadonatúj épületben, modern, a fővárosiétól eltérő felfogásban rendezett kiállításokkal. A kultúra „popularizálása”, a hátrányos helyzetű vidéken élők tömegeihez való eljuttatásának eszméje a francia kultúrpolitika egyik legfontosabb törekvése az utóbbi évtizedben. E cél egyik megtestesülése a Louvre-ban őrzött műtárgyak decentralizálásának gondolata is, amelyet 2001-ben Henri Loyrette, a […]
Múzeum van egyházi, alapítványi, magán is Körséta nem állami vagy önkormányzati alapítású kiállítási intézményeinkben MúzeumCafé 38. szerző: Hamvay Péter Hazánkban ma több mint száz múzeum működik egyházak, magán- vagy közalapítványok, non- vagy forprofit gazdasági társaságok fenntartásában, és tizenöt magánszemély vállalja a muzeális intézményekre vonatkozó szigorú törvényi előírásokat. Igaz, a legtöbben úgy tartanak fenn gyűjteményük bemutatására „múzeumot”, hogy az jogilag nem tekinthető annak, bár sok esetben a kollekció – vagy éppen az épület – felveszi […]
Amikor megmozdul a költő szövege Weöres-kiállítás a Pim-ben MúzeumCafé 38. szerző: Hegyi Katalin muzeológus, a kiállítás kurátora A Petőfi Irodalmi Múzeum munkatársai Weöres Sándor születésének századik évfordulója alkalmából nagyszabású kiállítással és az ahhoz kapcsolódó különböző programokkal tisztelegnek a költő és életműve előtt. Az egész emlékév végiggondolásakor elsődleges célunk volt, hogy Weöres Sándor teljes költészetét mutassuk be kiállításunkban és programjainkban, továbbá hogy minden korosztály számára vonzók legyenek ezek az események. A nagyközönség elsősorban […]
Gyarmatok nélküli kolonizáció gyűjteményezési tervekben MúzeumCafé 38. szerző: Gyarmati János etnográfus, a Néprajzi Múzeum főmuzeológusa 1913 októberében Semayer Vilibáld, a Nemzeti Múzeum Néprajzi Osztályának akkori igazgatója egy több mint tizenegy oldalas bizalmas előterjesztésben küldte el válaszát a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium – ugyancsak bizalmas – leiratára. [1] Ebben a minisztérium ahhoz az elképzeléshez kért javaslatot, hogy a Balkán elsősorban hazánkban keresse a kulturális haladásához szükséges eszközöket, azaz Magyarország tegyen szert […]
Mátyás Firenzében, építészek Kassán A BTM két külföldi kiállítása MúzeumCafé 38. szerző: Farbaky Péter művészettörténész, a BTM Kiscelli Múzeum igazgatója A Budapesti Történeti Múzeum ősszel két olyan jelentős külföldi kiállítás létrehozásában vett részt, amelyek szakmai jelentőségük mellett az országimázs szempontjából is kiemelkedők. Az olaszországi Magyar Kulturális Évad keretében Mattia Corvino e Firenze (Corvin Mátyás és Firenze) címmel nyílt kiállítás október 9-én a firenzei San Marco Múzeumban. A 2008-as reneszánsz év idején a BTM nagyszabású kiállítást […]
A magyar festészet világhíre felé Allegro Barbaro a d’Orsay-ban MúzeumCafé 38. szerző: Barki Gergely és Rockenbauer Zoltán művészettörténészek, a kiállítás magyar kurátorai Jó egy évtizedes közös, illetve párhuzamosan végzett kutatómunka és számos korábbi kiállításon való együttmunkálkodás megkoronázását jelenti a Musée d’Orsay-ban októberben megnyílt modern magyar képzőművészeti tárlat. Kezdetben a Passuth Krisztina vezette kutatócsapat tagjaiként, majd mindinkább önállósulva, összeszokott párosként vettünk részt abban a kiállítássorozatban, amelynek első hullámát A magyar Vadak 2006-os Nemzeti Galéria-beli, majd három franciaországi és […]
Állandósult ideiglenes veszteségek Az országos képtár gyűjteményéből vidékre kölcsönzött művek sorsa – imho III. (befejező) rész: Nagybánya és Torda MúzeumCafé 38. szerző: Murádin Jenő művészettörténész Nagybánya A gondolat, hogy a nagybányai művésztelepet befogadó bányaváros múzeumi keretek között is felmutassa az ott dolgozó, vagy éppen ott megtelepedett művészek munkásságát, jószerint egyidős a festőtelep 1896-os létrejöttével. Gesztusértékű volt Grünwald Béla felajánlása, aki a pesti millenáris kiállításon bemutatott történelmi tablóját, IV. Béla hazatérését ajándékozta a városnak egy jövendőbeli képtár felállításához. [1] Akarta a […]
Mennyit nyerhet, mennyit veszíthet egy múzeum, ha téli időszakban rövidebb idejű nyitva tartással kényszerül spórolni? MúzeumCafé 38. Tóth Imre történész, a Soproni Múzeum igazgatója Minden attól függ, felismerjük-e a lehetőségeket. Nem kizárólag hazai jelenség, hogy a múzeumok részben vagy teljesen visszavonulót fújnak a késő ősztől kora tavaszig tartó időszakra. Több helyütt szokássá vált nyáron kinyitni, télen zárva tartani, bizonyos kiállítások kapujára ideiglenesen vagy netán végleg lakatot tenni. Mert a fenntartói pénz természetesen […]