Nemes Marcell, a mecénás portréi – imho Rippl-Rónaitól Kokoschkáig MúzeumCafé 25. szerző: Németh István művészettörténész, a kiállítás kurátora Rippl-Rónai Józsefet több évtizedes barátság fűzte a műgyűjtőként és mecénásként már életében legendává váló Nemes Marcellhez (1866–1930), akit az évek során több festményen, rajzon, valamint karikatúrán is megörökített. Ezek közül valószínűleg az a kiváló portré a legismertebb, amelyet a művész 1912-ben festett az akkor már nemzetközi hírű „marchand-amateur”-ről [1] (jelenleg: Rippl-Rónai Múzeum, Kaposvár). Ugyancsak érdemes […]
A múzeum tükröt tart önmagának Helyszíni szemle címmel kiállítás a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban – egy kiállítási intézmény változó szerepének értelmezése MúzeumCafé 25. szerző: Székely Katalin művészettörténész, a kiállítás kurátora. A szerző 2011-ben a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Kállai Ernő művészettörténészi-műkritikusi ösztöndíjában részesült A budapesti Ludwig Múzeum húsz évvel ezelőtt – akkor még a Nemzeti Galéria égisze alatt – nyitotta meg első állandó kiállítását, melynek alapjául Peter és Irene Ludwig adománya és hosszú távú letétje szolgált. A 70 (illetve a letétek esetében 95) művet a német gyűjtő-házaspár adományozta a magyar államnak annak fejében, hogy létrejöjjön egy olyan új […]
Működőképesek-e a jelenlegi megyei múzeumi szervezetek, vagy inkább érdemes lenne átszervezni azokat, és ha igen, hogyan? MúzeumCafé 25. Limbacherné Lengyel Ágnes a balassagyarmati Palóc Múzeum igazgatója Ahhoz, hogy megválaszolhassuk, vajon működőképesek-e a megyei múzeumi szervezetek, vissza kell tekintenünk keletkezésük időszakára. Magyarország vármegyéiben túlnyomó részt az első világháború előtt jöttek létre a vármegyei múzeumok, megyénként általában egy intézmény. Az akkori kapitalizmus vármegyénként jobbára egyetlen, jellemzően civil kezdeményezésként létrejött múzeumot tudott eltartani. Fölvetődhet a kérdés, […]
A hazai kultúra külföldi őrszemei – imho Mit és mennyire hatékonyan mutatnak meg művészetünkből a magyar intézetek? MúzeumCafé 25. szerző: Gréczi Emőke Nem könnyű feladat a külföldi magyar kulturális intézetek munkájának áttekintése, hiszen a fenntartón és az elveken (vagyis a működésüket meghatározó elméleten) kívül kevés hasonlóság fedezhető fel a tizenkilenc intézmény között. Talán nem is várható el ugyanolyan hatékonyság az igencsak különböző adottságokkal rendelkező kulturális központoktól, irodáktól, ahogyan a hazánkról alkotott kép is igencsak eltérő egy európai […]
A tudomány folyamatos jelenévé szerkesztett befejezett múlt MúzeumCafé 25. szerző: Berényi Marianna XXL – ez a spontán asszociáció tör az emberre, ha a Magyar Nemzeti Galéria XIX. Nemzet és Művészet. Kép és Önkép című időszaki kiállításához készült katalógus borítóján az évszámra pillant: MMX. Ösztönös a gondolattársítás, ha megemeljük a kötetet, amelynek mérete megkívánja, hogy asztalhoz üljünk, amikor kinyitjuk, és önkéntelen, amikor forgatjuk: alaposan feldolgozott súlyos témák tanúsítják, […]
Esti költőből nappali költő lett Konrad Sutarski, a Magyarországi Lengyelség Múzeuma és Levéltára nyugalmazott igazgatója MúzeumCafé 44. szerző: Marton Éva 1998-ban az akkor már több mint három évtizede hazánkban élő lengyel Konrad Sutarski kezdeményezésére jött létre a Magyarországi Lengyelség Múzeuma és Levéltára. A múzeum gyűjtőköre specifikus: a világon egyedüliként fő kutatási területe az ezeréves lengyel–magyar történelmi kapcsolatok és a magyarországi lengyelség története. Ennek az intézménynek volt igazgatója alapításától 2013-ig Konrad Sutarski, aki ezért a munkájáért […]
„Túl messze” a turista számára nincs, a fenntartó számára viszont van Barczi Gyula főigazgató-helyettes a szlovák Nemzeti Múzeumról MúzeumCafé 44. szerző: Basics Beatrix Huszonévesen egy ország Nemzeti Múzeuma főigazgató-helyettesének lenni nem kis dolog, különösen ha ez a pozíció egy felvidéki magyar nemzetiségű szakembernek jutott Szlovákia fővárosában. Nem mellesleg ugyanő lett a betléri Andrássy-kastély múzeumának igazgatója is, felelős a 2012 márciusában leégett Krasznahorka várának felújításáért és még több más kiemelkedően fontos műemlék épületben található múzeumért. Mindezzel gyermekkori álma valósult […]
„A művészettörténeti időt bevinni az erdélyi művészeti tudatba” Vécsi Nagy Zoltán az új Erdélyi Művészeti Központról MúzeumCafé 44. szerző: Katona Zoltán Több mint fél éve Vécsi Nagy Zoltán vezeti a Sepsiszentgyörgyön létrehozott Erdélyi Művészeti Központot (Eműk); az új intézmény elsősorban az erdélyi képzőművészek otthona kíván lenni. A központ kiállítótereit a város egykori postaépületében alakították ki, ahol egyfajta szimbolikus térfoglalás is történt: a romániai rendszerváltás előtt az épület legfelső emeletén a volt Securitate lehallgatókészülékei működtek. Az intézményvezető […]
„Nem bántam meg, noha kikészített a dolog” Keserü Katalin művészettörténész oktatásról, kutatásról, kiállításokról MúzeumCafé 44. szerző: Gréczi Emőke Keserü Katalin művészettörténészek több generációját tanította és tanítja ma is, életműve ugyanakkor nehezen átfogható, részben az egyetemi oktatói munka okán, amelynek kézzelfogható nyoma csak akkor marad – az indexek aláírásai mellett –, ha az előadások szövegét valaki rögzíti, és nyomtatásban megjelenteti. Ugyanakkor kíváncsisága a művészettörténet legkülönbözőbb területei felé terelte a 19. század történetétől a magyarországi […]
Brunszvik Teréz Angyalkertjétől a Rákosi vigyázta gyerekekig A martonvásári Óvodamúzeum teljes megújulása MúzeumCafé 44. szerző: Vágvölgyi Busi Nóra Ez év szeptember 12-től új épületben várja a látogatókat a világ talán egyetlen kronologikus óvodatörténeti múzeuma. A martonvásári intézmény húsz év után került át a kastélypark pozdorjaházából a Dózsa György út 13. szám alá. Bár még nem került minden a helyére az új kiállítótérben, valamint a világításban is vannak még hiányosságok, mégis hatalmas öröm a […]