A pápai Esterházy-kastély ősgalériája Egy portréegyüttes különös története MúzeumCafé 51. szerző: Basics Beatrix A pápai Esterházy-kastély ősgalériája ritka példája az 1945 után múzeumba került, majd eredeti helyén, bár nem teljesen eredeti környezetében, ismét felállított festménysorozatnak. A főúri ősgalériákból nem sok maradt meg épen és teljességében a történelmi Magyarországon, ezért különös jelentősége van a hét évtized után újra együtt látható képegyüttesnek. Az Ősök csarnokaként emlegetett térben elhelyezett képek a […]
Egy itáliai barokk festmény újjászületése Giuseppe Vermiglio: Bűnbánó Magdolna című képének restaurálása MúzeumCafé 51. szerző: Csala Ildikó restaurátor A Szépművészeti Múzeum 1971-ben egy ismeretlen 17. századi francia mestertől származó, Bűnbánó Magdolnát ábrázoló festményt vásárolt a Régi Képtár számára. 2015-ben Dobos Zsuzsanna művészettörténész kutatásai alapján sikerült a festményt a lombard-piemonti kora seicento festészet egyik kiemelkedő képviselője, Giuseppe Vermiglio életművébe illeszteni (Bulletin, 2015, 168.) A meghatározással egyidejűleg felértékelődött a festmény, és az MNB szponzorációs programja […]
Szobáról szobára a Zemplén tájain Természeti kiállítás egy irodalmi múzeumban MúzeumCafé 51. szerző: Vásárhelyi Tamás A sátoraljaújhelyi Kazinczy Ferenc Múzeum fogadta be a korábbi Borsod-Abaúj-Zemplén megyei biológiai gyűjteményt, amely mára 180 ezer példányt számlál. A múzeum 2013-ban lett a Petőfi Irodalmi Múzeum filiáléja, amire a Kazinczy név és Széphalom közelsége predesztinálta, hiszen sokrétű gyűjteménye mellett itt található a Kazinczy Mauzóleum és a Magyar Nyelv Múzeuma is. Így most irodalomtörténészek gondja […]
Ami a vége után következett MúzeumCafé 51. Dávid Ferenc művészettörténész, az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Művészettörténeti Intézetének tudományos főmunkatársa Sisa József művészettörténész, az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Művészettörténeti Intézetének igazgatója Moderátor: Gréczi Emőke Lényegében egyetlen idézettel össze lehet foglalni mindazt, ami a 20. század derekától kezdve a magyarországi műemlékeknek jutott: „A történelemnek ez a fejezete olyan erőteljes kultúraellenes beállítottságnak a tükre, amelyet csak […]
Arisztokratáink nyomában — az eltékozolt örökség? Kifosztás, rombolás, átépítés több hullámban. Rövid körkép Lovasberénytől Nádasdladányig MúzeumCafé 51. szerző: Bátonyi Péter művészettörténész „Ami 1944-től a második világháborút követő államosításokig lezajlott, az a magyar társadalomtörténet egyik legnagyobb cezúráját hozta magával: a nemesség eltűnését. Sem a történelemtudományban, sem a szociológiában nem eléggé helyén kezelt az a törés, amit a kilenc évszázadon át vezető szerepet betöltő nemesi elit egyik napról a másikra bekövetkező teljes hatalom- és birtokvesztése jelent.” Történeti áttekintés az […]
Mire jó manapság egy kastély? Változatok a szellemi és testi wellnessre MúzeumCafé 51. szerző: Hamvay Péter Mára eltűnt az a társadalmi osztály Magyarországról, amelyik számára a kastélyok épültek, ahogy az épületekhez kapcsolódó gazdasági infrastruktúra is, így olyan organikus megoldásokat, mint Nagy-Britanniában vagy Ausztriában láthatunk, nálunk nem találunk. Itthon a háború után nekik szánt funkciók mára kikoptak az épületekből, hiszen a műemléki helyreállítás nem fér össze a mai oktatási, egészségügyi intézményekkel […]
Üvegszemek pillantása a trófeatárban A magyarországi múzeumtörténet egy eredetmítosza MúzeumCafé 51. szerző: Frazon Zsófia Mágnesként vonzza a tekintetet a látvány: a szakrális tér, a falakat borító állatkoponyák és agancsok, a gótikus üvegablakok, az oszlopok, a festett boltozat és a négy, paravánnal elválasztott jelenet, növényekkel és kitömött állatokkal: tavasz, nyár, ősz, tél. Drámai pillantás: ahogy a jelenetbe rendezett őzpreparátumok üvegszemmel pillantanak a falra és állványra aggatott szarvastrófeákra a vörösmárvány borítású […]
Az elveszett jelentés – a múzeumi amnézia Töprengés a hatvani kiállítások fölött MúzeumCafé 51. szerző: György Péter Hatvanban, a múzeumban kiváló kiállítások (is) láthatók, de nem véletlen, ha az egyszerű látogató mégis bizonytalanul érzi magát. Ha a Hatvany Lajos Múzeumba igyekszik, nem egyszerű a dolga. A Kossuth téri épületen két feliratot lel: balra a Hatvani Értéktár olvasható, jobbra a Múzeum Serfőzde. Középütt egy tágas kapu: felirat nélkül. A jobb oldali ajtó mögött […]
Esterházy, Rákóczi és a remeték: a hang és a némaság viszonya Funkciók halmozása a majki kolostorban MúzeumCafé 51. szerző: Berényi Marianna Ötven évig sem éltek szerzetesek abban a kolostorban, amely Kamalduli Remeteség – Majk néven várja a látogatókat Oroszlány közelében. Ennek ellenére a néma szerzeteseknek a 18. században otthont adó barokk műemlékegyüttes tizenhét cellaháza, rendházépülete, udvarai, romjaiban megmaradt templomtornya nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában kuriózumnak számít. A helyszín arra is megfelelőnek bizonyult, hogy amikor 2015 szeptemberében […]
Kis gyűjtemény, a teljesség igényével A Fővárosi Képtár múltja, jelene és jövője MúzeumCafé 51. szerző: Gréczi Emőke Ahogy az előző lapszámunkban ígértük a Kiscelli Múzeum múltjával, jelenével és átalakítási terveivel foglalkozó írásunk végén, ezúttal részletesebben kitérünk a Fővárosi Képtár helyzetére, már csak azért is, mert az épület rekonstrukciója, az új kiállítási és raktározási terek létrehozása alapvetően befolyásolja az intézmény jövőjét. Ez a múzeum egyszer már teljesen elveszítette a gyűjteményét, az újraépítéssel pedig […]