„Csak nehogy véletlenül berúgjuk azt az öngólt” Alexandra Kusá művészettörténész, a Szlovák Nemzeti Galéria igazgatója MúzeumCafé 47. szerző: Barczi Gyula művészettörténész, a szlovák nemzeti múzeum főigazgató-helyettese Pozsonyban a Koronázási domb tér sarkán, a Duna-parton álló Esterházy-palota eredetileg barokk, 1870-ben historizáló stílusban átalakított épületében működik a Szlovák Nemzeti Galéria. Az U alaprajzú palota két szárnyát egy sok vitát kiváltó modern kiegészítés köti össze a Duna felől. Ez a silány anyagokból kivitelezett épületrész, a mintegy ezernyolcszáz négyzetméter területű, elsősorban időszaki tárlatokat befogadó tér […]
Híd Rómában, nem a Teverén, hanem a 20. és a 21. század művészete között A Museuo Nazionale delle Arti del XXI Secolo, azaz a MAXXI MúzeumCafé 47. szerző: Markgraf Gabriella, Róma Hamarosan öt éve lesz, hogy a MAXXI – azaz a Museuo Nazionale delle Arti del XXI Secolo, vagyis a 21. Századi Művészetek Nemzeti Múzeuma – megnyitotta a kapuit Rómában. Már maga az a tény, hogy az olasz fővárosban egy ilyen új múzeum egy új építményben létrejöhetett, óriási jelentőséggel bír. Róma ugyanis az a város, ahol […]
Két gyűjtemény tette világhírűvé a veszprémi „múzeumnegyedet” A Művészetek Háza története a Dimitrovtól a Dubniczayig MúzeumCafé 47. szerző: Gréczi Emőke Veszprém az egyik legkisebb megyeszékhely, jelentős történelmi és egyházi hagyományokkal, a múlt század második harmadában drasztikusan felduzzasztott népességgel (és a történelmi városmag egy részének „rehabilitációjával”, benne a „toronyházzal”), kapcsolódva a második világháború után idetelepített egyetemhez, valamint egy kétosztatú múzeumi rendszerrel: a megyei – ma már városi – múzeummal (Laczkó Dezső Múzeum) és a város által […]
Huszonöt év, hetven év, Huszonöt év és a jelen Az Aradi múzeum és az ott őrzött 1848–49-es ereklyegyűjtemény története MúzeumCafé 47. szerző: Basics Beatrix Arad a magyar történelem kultikus helye. Az itt kivégzett tizenhárom tábornok emléke volt a legfőbb indítéka az 1848–49-es szabadságharc ereklyéi összegyűjtésének és múzeumban történő elhelyezésének. Az ezt pártoló Kölcsey Egyesület tagjai mindent meg is tettek, hogy a gyűjtemény otthont kapjon. Azonban mint az előző századforduló számos más magyar városában, itt sem csupán múzeumalapításban gondolkodtak: kultúrpalotát […]
Felkerülni a nemzetközi múzeumvilág térképére – imho Történelmi traumák és globális lehetőségek között – múzeumi körkép Erdélyből MúzeumCafé 47. szerző: Keszeg Anna irodalomtörténész, kultúrakutató, a kolozsvári Babes,–bolyai Tudományegyetem Politika-, Közigazgatás- és Kommunikációtudományi Karának adjunktusa A mai, közigazgatási értelemben vett Erdélynek háromszáz múzeumi intézménye van. Ezeknek a helyzetét politikai konfliktusok, eltérő ambíciók és jövőképek alakítják. A közösségi integrációjukban sikeresnek mondható székelyföldi múzeumok mellett ott vannak az eltérő etnikai elvárásokat is kezelni kénytelen belső-erdélyiek vagy a történelmi Szászföld korszerű örökségvédelemmel rendelkező intézményei, miközben megszületőben vannak az archiválás, a kultúratermelés kortárs regisztereiben […]
Amata-gyűjtemény: egy olasz orvos barokk festménykollekciója – imho MúzeumCafé 47. szerző: Csillag Eszter művészettörténész A 2013. október 26-án megnyílt Caravaggiótól Canalettóig című kiállítás [1] a Szépművészeti Múzeumban a 2009–2010-es Botticellitól Tizianóig című tárlat [2] folytatásaként az itáliai festészet 17. és 18. századi stílusirányzatait, témáit, műfajait mutatta be száznegyvenhárom remekművön keresztül. Az alábbi írás az olasz barokkot bemutató kiállítás két képéhez kapcsolódik. Az egyik kép (16. tétel [3]) a Spadarinóként […]
Egy közös „felhőbe” kerül a Magyar Kulturális Örökség adatbázisa MúzeumCafé 47. szerző: Képes Gábor muzeológus, a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet főosztályvezetője A Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (MaNDA) egy több évtizedes múltú, mégis viszonylag új szereplője a magyar közgyűjteményi szférának. A Magyar Nemzeti Filmarchívum bázisán hozta létre a magyar kormányzat 2011 nyarán, azzal a szándékkal, hogy egy közös felületet nyújtson a digitalizált magyar kultúrkincs különböző elemeinek. Emellett a hagyományos filmintézeti funkcióit is megtartotta az új […]
Patikamúzeumok és gyógyszerészeti gyűjtemények új hálózata MúzeumCafé 47. szerző: Berényi Marianna Vidéki erkölcsök alcímmel jelent meg 1857-ben Flaubert Bovaryné című regénye, amely két normandiai faluban, többek között az ottani orvosi rendelőben és patikában játszódik. A főszereplő Emma Bovary egy alkalommal emlékezetes látogatást tesz a gyógyszerész Homais családnál, amikor kicsik és nagyok barna kőedények között a leszemezett ribiszkével bajlódnak. Emma hallja, ahogy a papa éppen jelenetet rendez, […]
Szétbontás + átszállítás + újraépítés = mentés Az Erdély épületegyüttes jelenlegi állapota a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban MúzeumCafé 47. szerző: Vass Erika néprajzkutató, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum munkatársa A Szabadtéri Néprajzi Múzeum 1967-es alapítása óta az úgynevezett trianoni Magyarország egyes tájainak népi építészetét, lakáskultúráját, életmódját és gazdálkodását mutatja be. A múzeum alapító okiratába 1998-ban került be a határon túli kutatások lehetősége. Mind a néprajzi szakma, mind a látogatóközönség visszatérő igénye, hogy a Skanzen mutassa be a határainkon túl élő magyarság hagyományos népi kultúráját […]
Hogyan gyűjtik és mutatják be a magyarországi közgyűjtemények a határon túli magyar területek kultúráját, történetét? MúzeumCafé 47. Gyarmati Zsolt történész, a Csíki Székely Múzeum igazgatója Van némi rálátásom a magyarországi múzeumok gyűjteményeire, azt viszont nem tudnám megbecsülni, hogy mekkora arányt képviselnek bennük az erdélyi származású tárgyak, azaz hogy ebben a vonatkozásban milyen az ottani gyűjtési gyakorlat. Nagyon valószínűnek tartom, hogy az elcsatolt területek „magyar jellegű” anyagi és szellemi kultúrájának hordozói leginkább a […]