Válaszokra váró kérdések a fertődi Eszterházy-kastély kapcsán MúzeumCafé 37. szerző: Varga Kálmán történész, műemlékvédő Ha az ember éveket, akár egy évtizednyi időt tölt el egy kastélyban, megismeri az épület minden porcikáját. Különösen igaz ez akkor, ha közben még különböző kutatásokban és egyéb szakmai ügyek megoldásában is részt vesz, nem is szólva a helyreállítási munkák izgalmairól. Ez adatott meg nekem Eszterházán (korábbi nevén: Fertődön), ahol a kastély „faggatása” során egyre […]
Állandósult ideiglenes veszteségek Az országos képtár gyűjteményéből vidékre kölcsönzött művek sorsa – imho II. rész: A Marosvásárhelyi Képtár a város kultúrpalotájában MúzeumCafé 37. szerző: Murádin Jenő művészettörténész A Marosvásárhelynek és Kolozsvárnak juttatott magyar állami képletétek sorsa több azonosságot és eltérést mutat. Mindkét erdélyi város intézményesített, nyilvános képtára 1913-ban létesült, Kolozsváron azonban korántsem előzmények nélkül. Itt ugyanis az Erdélyi Múzeum Egyesület évtizedes gyűjtőmunkája alapozta meg a kezdeményezést, a fenti dátum előtt is érdemleges eredményeket felmutatva (lásd: MúzeumCafé 36. – a szerk.). Marosvásár-helyen viszont […]
Milyen muzeológiai szakfeladatok ellátására kell alkalmassá tenni a tervezett Országos Restaurálási és Raktározási Központot? MúzeumCafé 37. Csapláros Andrea történész, a szombathelyi Savaria Múzeum igazgatója A múzeumok elsődleges feladata a műtárgyak őrzése és óvása. Az elmúlt évtizedekben a mű-tárgyállomány növekedésével a múzeumépületek zsúfolttá váltak, a folyamatos forrás-hiány miatt szerkezetileg elöregedtek. A raktározás korszerű, állományvédelmi előírásoknak megfelelő kialakítását csak tervezéssel, jól átgondolt ütemezéssel és a pályázati lehetőségek maximális kihasználásával lehet megvalósítani. Az új […]
Hódít a múzeumokban Vantaa szelleme Hazai kiállítási intézményeink állományvédelmi és raktárhelyzete a szervezeti átalakulás után MúzeumCafé 37. szerző: Berényi Marianna Tíz éve, hogy az akkor frissen alakult Nemzeti Állományvédelmi Akcióbizottság kérdőíves felmérést kezdeményezett a hazai múzeumok állományvédelmi helyzetéről. A beérkező adatok rémisztők voltak; bebizonyosodott, amit korábban is sejtett a szakma: ha sürgősen nem javítanak a gyűjtemények elhelyezésén, a harmincmilliós magyar műtárgyállomány jelentős részére lassú halál vár. A változás érdekében stratégiai program indult Múzeumi Állományvédelmi Program […]
Útikalauz szentségkeresőknek MúzeumCafé 37. szerző: Martos Gábor Thomas Merton (1916–1968) francia születésű amerikai újságíró volt, aki élete egy pontján az egyik legszigorúbb szerzetesrendbe, a trappistákéba lépett be, és a Getszemáni Miasszonyunk Apátság kolostorába költözött. A spirituális teológia tanáraként több, a keresztény lelkiséggel kapcsolatos tanulmányt is írt, de van egy olyan könyve is, amely fényképfelvételek segítségével igyekszik közelebb hozni a világtól elzárt szerzetesi […]
Sinkó Katalin tanulmányainak második „kötete” Könyv után CD-n MúzeumCafé 37. szerző: Martos Gábor Ha nem tudnánk, hogy más az oka, azt is vélhetnénk, lám, hogy fejlődik mifelénk a múzeumi könyvkiadás: Sinkó Katalin válogatott tanulmányainak első kötete még a Gutenberg-galaxis szellemében, nyomtatott formában jelent meg (lásd: MúzeumCafé 33. – a szerk.), a nem sokkal utána kiadott második „kötet” azonban már elektronikus hordozón, CD-n. Így aztán a folytatásnak lapozgatás helyett […]
Variációk egy szervezeti témára – imho Múzeumok közös irányítás alatt Franciaországban, Belgiumban és Hollandiában MúzeumCafé 29. szerző: Radványi Orsolya A 20. század vége óta a kultúra területét is eluraló gazdasági kényszer fokról fokra megváltoztatja a korábbi múzeumlátogatási szokásokat. A 19. századtól örökölt „művészet temploma”-szemlélet, amely a kulturális konzervativizmusnak azon a toposzán nyugodott, miszerint egy hajdani aranykor emlékeit kell megőrizni a hanyatló jövő generációi számára, egyre inkább átadja a helyét a kultúra élményszerűségét hirdető, a […]
Kortársak be és ki MúzeumCafé 29. szerző: Martos Gábor Nagyon kíváncsi lennék, hogy akár még a világ kortárs képzőművészeti életére az átlagosnál nagyobb figyelmet fordító hazai érdeklődők közül is hányan ismerték „a világ vezető művészeti magazinja” alcímű FlashArt folyóiratot azt megelőzően, hogy ez év elején meg nem jelent a lap magyar nyelvű változata. (Az 1979 óta világszerte a legismertebb, ma már több tucat országban […]
A múzeumparadigmák elméletétől a kiállítási vitrin gyakorlatáig MúzeumCafé 29. szerző: Martos Gábor Frazon Zsófia (legyen ez itt a mi büszkeségünk helye: lapunknak is rendszeres szerzője) 1998-ban szerzett diplomát a Pécsi Tudományegyetem néprajz–kulturális antropológia szakán, 2004 óta pedig etnográfus-muzeológusként a Néprajzi Múzeum munkatársa. A budapesti intézményben olyan kiállítások fűződnek a nevéhez, mint a tavalyi EtnoMobil 2.0 (lásd MúzeumCafé 26.), a 2007-es Kortárs ruha-tér-kép vagy a 2006-os műanyag; és […]
A hazai képzőművészeti színtér legbefolyásosabb szereplője Bencsik Barnabás, a Ludwig Múzeum igazgatója MúzeumCafé 28. szerző: Marton Éva A Ludwig Alapítvány legfontosabb célja a „kozmopolitizmus”: nemzetközi kapcsolatok kiépítése a helyi művészeti közösségek között. A budapesti Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum (amely a béke szigetének tűnik a mai háborgó múzeumi világban) kiállítási koncepciója is az alapítók szellemében alakul. Bencsik Barnabás 2008 márciusa óta a szakma egyöntetű megelégedésével, a mindenkori kultúrpolitikától érintetlenül, a privát […]