BUDAPESTI BUDDHA, KÍNAI DZSESSZ Sanghay, Shanghai – Párhuzamos eltérések Kelet és Nyugat között Szerkesztette: Fajcsák Györgyi és Kelényi Béla Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum, 2017 MúzeumCafé 63-64. szerző: Gréczi Emőke A vita, amely szerint török vagy finnugor eredetű a magyar nyelv, az utóbbi javára dőlt el – Hunfalvyék nyertek, Vambéryék vesztettek. A „Volga menti lovas” mint énkép ettől csak tovább erősödött, tudós fők (történészek, irodalomtörténészek, utazók, arisztokraták, művészek) ragaszkodtak továbbra is ehhez az eszméhez, amelyből nemhogy mozgalom, hanem világnézet nőtt ki és tartotta magát, tartja magát makacsul. […]
A POLITIKUS, A NAGYBIRTOKOS, A BEFEKTETŐ, A FESTŐMŰVÉSZ ÉS A SELF-MADE MAN Molnos Péter: Elveszett örökség Kieselbach Galéria, 2017 MúzeumCafé 63-64. szerző: Juhász Sándor Molnos Péter művészettörténész neve ismerősen cseng a képzőművészet, de különösen a gyűjtéstörténet iránt érdeklődők számára, mivel a témában számos könyv és tanulmány fűződik a nevéhez. Az elmúlt év novemberében megjelent újabb munkája tartalmát a kötet alcíme jelzi: Magyar műgyűjtők a 20. században. Az már a gyűjtők névsorából derül ki, hogy kizárólag az igazán kiemelkedő, a […]
KIÁLLÍTANI A HIÁNYT MúzeumCafé 63-64. szerző: Gréczi Emőke Nem nehéz párhuzamot találni lapszámunk témája és a MúzeumCafé idei díjazottjának kiválasztása között, holott a döntéseket egymástól függetlenül, több hónap eltéréssel hoztuk, az egybeesés a véletlen műve. Vagy mégsem. Miközben azon gondolkodtunk, vajon milyen feltételek hiányoznak ahhoz, hogy egy múzeum megfelelő színvonalú, a közönség számára is értelmezhető és élvezhető szakmai munkát végezzen, kevésbé gondoltunk arra, […]
BUKARESTI LÁTLELET 2017. JÚNIUS MúzeumCafé 62. szerző: Süveges Gréta Bukarest első látásra is tagadhatatlanul impulzív és gyorsan fejlődő kelet- európai főváros. Akaratlanul is összehasonlítom Budapesttel. Bukarest talán kevésbé nagyvilági, de erős benne a Bauhaus-vonás, ami néhány budai villát leszámítva és a Pozsonyi útra sokszor ráerőltetve Budapesten jóformán alig van jelen. Viszont erős a neobarokk és a málló pompa, újonnan felhúzott toronyházak és a szocreál […]
A DIZÁJN SOSEM LEHET ÖNCÉLÚ BESZÉLGETÉS BENDZSEL MIKLÓSSAL A FORMATERVEZÉS LEGFONTOSABB KÉRDÉSEIRŐL MúzeumCafé 62. szerző: Karácsony Ágnes Bendzsel Miklós majdnem húsz évig volt a Szabadalmi Hivatal, majd a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala elnöke. Ő kezdeményezte és alapította tizenöt esztendővel ezelőtt a Magyar Formatervezési Tanácsot. Megkértük, segítsen bizonyos fogalmakat tisztázni az ipari formatervezés kapcsán. De arról is szó esett: nagyobb védettséget kap-e a képzőművészet mint az iparművészet, hol húzódik az iparművészet és a dizájn […]
„OLYAN EZ A MÚZEUM, MINT EGY URADALOM” AZ IDŐ TECHNIKUSAI ÉS A LONGUE DURÉE PERSPEKTÍVÁJA MúzeumCafé 62. szerző: Jankó Judit Lapszámunk hívószava az „iparművészet”. A Magyar Nemzeti Múzeum novemberben zárult IGE-IDŐK – A reformáció 500 éve című kiállítása – bizonyos értelemben – épp ennek a hívószónak az egyik megnyilvánulása, kézenfekvőnek tűnt, hogy Múzeumőr rovatunkban a kiállítás ötvöstárgyakért felelős kurátorával, az MNM újkori ötvösgyűjteményének kezelőjével, Kiss Erika művészettörténésszel beszélgessünk. A „Refo” kiállítás persze csak kiindulópontként szolgált, az igaz témánk […]
„EZ EGY MULANDÓ SZAKMA” BESZÉLGETÉS MEZEI GÁBOR BELSŐÉPÍTÉSSZEL MúzeumCafé 62. szerző: Gréczi Emőke Mezei Gábor művészcsaládba született: anyja, Hauswirth Magda a harmincas évektől a hetvenes évekig portrékarikatúrák százait készítette a kor ismert színészeiről, művészeiről, apja, Pán Imre színházi újságíróból lett az avantgárd egyik központi figurája, az Európai Iskola alapítója, a csoport kiállításainak helyet adó Művészbolt vezetője. Hogyan lehetett ilyen háttérrel Makovecz Imre belsőépítészeként az organikus építészet formai követelményeihez […]
EGYBEN VAGY KÜLÖN? A VIDÉKI MÚZEUMOK IPARMŰVÉSZETI GYŰJTEMÉNYEI MúzeumCafé 62. szerző: Basics Beatrix A vidéki múzeumok iparművészeti gyűjteményeiről írni szándékozó szerző, mielőtt a konkrét témához érne, számos múzeumi alapproblémával szembesül: a gyűjtés módja, a műfajok gazdagsága és magának a múzeumnak a története, a történetiség és kortárs fogalmának tisztázása – ez csak néhány példa a kutatásra és megoldásra váró fogalmak közül. ¶ Az iparművészet elnevezés helyett a 19. század közepén, második […]
ESTERHÁZY-KINCSKERESŐ KÍSÉRLETEK EGY HAJDANVOLT KINCSTÁR REKONSTRUKCIÓJÁRA MúzeumCafé 62. szerző: Hamvay Péter Alaposan felborzolta a múzeumi világot néhány éve az a gondolat, hogy a fertődi Esterházy-kastélyba gyűjtenek minden egykor itt őrzött vagy egyáltalán az Esterházy család hercegi ágához köthető műtárgyat. Vannak érvek természetesen a terv mellett is, hiszen a pompás műtárgyak bizonyára nemcsak látogatókat vonzanának, hanem még autentikusabbá tennék a háború után alaposan kirabolt kastélyt. Ez utóbbiban […]
„A KINCSEN LÉVŐ ÁBRÁZOLÁSOK A MŰVELTSÉG TÁRGYAI VOLTAK” INTERJÚ TÖRÖK LÁSZLÓ AKADÉMIKUSSAL A SEUSO-KUTATÁSOK EDDIG EREDMÉNYEIRŐL MúzeumCafé 62. szerző: Gréczi Emőke 2014 áprilisában jelent meg Ráday Eszter beszélgetése Szilágyi János Györggyel az Élet és Irodalomban abból az alkalomból, hogy Budapestre érkezett a Seuso-kincs első hét darabja. A magyar klasszika-archeológia óriása már nem érhette meg a többi műtárgy hazaérkezését, az interjúban felvetett kérdések némelyikére talán ma már könnyebben lehet választ adni az összes ismert kincs birtokában. Lényegében ezt […]