KODÁLY. WHAT ELSE?

MúzeumCafé 81-82.

Én vagyok a világ legboldogabb intézetvezetője. Hogy miért? Csodálatos tanárkollegáim és munkatársaim vannak, akik egy csapatként segítenek abban, hogy teljesítsük a Zeneakadémia Kodály Intézetének legfontosabb küldetését: megismertessük és gazdagítsuk egy olyan ember életművét és szellemi örökségét, aminek minden eleme a mai napig érvényes. Az intézet hallgatói a világ minden tájáról érkeznek, olyanok, akik valahol rátaláltak Kodály zenepedagógiai koncepciójára. Eljöttek Kecskemétre, mert tudják, hogy ez az a hely, ahol ezt a tudást a maga teljességében, egyetemi szinten egyedül itt kaphatják meg.

¶ Bemegyek az órámra, a tudásra éhes szempárok mögött látom az ő elképesztő egyéni történeteiket. Ki, milyen kanyar után jutott el odáig, hogy felismerje, a kodályi alapelvek elsajátításával tudja megszerezni azokat a biztos alapokat, amelyekre építve zenetanári, énektanári, előadóművészi pályája kiteljesedhet. Volt már ötvenes éveiben járó ír apácánk, háromgyerekes ausztrál apukánk, volt, aki Kínában hagyta a családját az első évben, majd ideköltöztette őket, és a gyerekeit beíratta magyar ének-zenei általános iskolába, voltak, akik házaspárként Hawaiiról már a gyerekeikkel költöztek, és úgy osztották be az órarendjüket, hogy minél kevesebb bébiszitterre legyen szükségük. Most Iránból van egy házaspárunk. És persze vannak a középiskola, vagy BA diploma után érkezők, akik a teljes spektrumot akarják tanulni. Jellemző, hogy korábbi
növendékeink tanárrá válva küldik az ő növendékeiket, így csuda családfákat tudunk felrajzolni, hogy ki kinek az ajánlására érkezett, ő hogy keveredett ide, és az ő ajánlója vajon kitől hallott rólunk.

Kodály Intézet, Kecskemét Forrás: Zeneakadémia / Fejér Gábor felvétele

Kodály Intézet, Kecskemét
Forrás: Zeneakadémia / Fejér Gábor felvétele

¶ A Kodály Intézet 46 éves az idén, a falak már sokgenerációnyi pedagógus, zenész képzését látták. Minden évben jön egy csapat ír, portugál, kínai, japán és amerikai hallgató, és melléjük mindenféle nációk. Elsősorban Ausztráliából, Nagy-Britanniá­ból, Kanadából, Malajziából, Szingapúrból, Görögországból, Lengyelországból, Litvániából, Törökországból, de jönnek skandinávok, és volt már mozambiki, chilei, Fülöp-szigeteki, egyiptomi és zöld-foki szigeteki hallgatónk is.

¶ Van egy nagy népszerűségnek örvendő online tudásközpontunk, KodályHUB a neve, amire bárhonnan lehet regisztrálni, és naprakész szakmai anyagokhoz, dalelemzésekhez, módszertani anyagokhoz, tanítási tippekhez lehet hozzáférni.
Itt folyamatosan követjük a regisztrációkat, egy interaktív térképen pedig látni is lehet, hogyan fedjük le szinte az egész világot. A legutóbbi regisztráció Panamából érkezett, nem sokkal korábban, a világ legmagasabban fekvő városából, Ecuadorból. Ilyenkor megpróbálom elképzelni a helyzetet: valaki hozzánk képest a világ végén úgy dönt, hogy Kodály
és a KodályHUB segítségével gyarapítja ismereteit, és lép kapcsolatba más zenetanárokkal a világból. Van ebben valami mélységesen megható.

¶ Az intézetben a bőrszínek, szemformák, nyelvek, kultúrák, szokások, népzenék sokszínűsége, egymás tisztelete, elismerése magától értetődő. Csodálatos szerelmek, életre szóló barátságok születnek egymástól ezer kilométerekre lévő országokból jött hallgatóink között, néha szinte pirulva olvassuk, miket írnak a különböző közösségi médiafelületeken arról, mit adott nekik az intézet, annak óriási elhivatottsággal dolgozó tanári kara és az adminisztráció. Csak néhány példát hoznék ide:

        “I love my teachers here at the Institute – they are so patient. They are professionals and they are good musicians. They teach not only the language but I think most importantly they show us love.
So after I studied here for one year, I changed something in my mindset – I thought that the method is very important in this system but the love is more important. I also changed a lot in the way I treated my daughter.”

        “There are many things that make this place what it is, but I’d say that one thing that makes this place incredible is the people. I like the way we interact with each other – our dynamics – and I don’t think it’s something that you can find anywhere else. The Kodály Institute is in Kecskemét, but it’s a whole other world by itself. When you’re in the building, you’re in the Institute, and when you step out of the doors, then you’re in Kecskemét… The most growing part about my time spent here thus far has been how I’ve grown as a person. I am not the same person I was three years ago. (…) I’m
a much happier person now. You interact with so many people from different countries, with different cultures, mindsets and opinions – whether good or bad – and you learn so much from it. My opinion of certain things have changed because I have met particular people.”

Kodály Intézet, Kecskemét Forrás: Zeneakadémia / Fejér Gábor felvétele

Kodály Intézet, Kecskemét
Forrás: Zeneakadémia / Fejér Gábor felvétele

¶ Nem mindennapi teljesítmény, hogy mindazt a szakmai, emberi hatást, amit az itt eltöltött évek jelentenek hallgatóinknak, mennyire intelligensen és érzékenyen adta vissza Kékesi Attila és Papp Gábor Zsigmond, két nemzetközileg elismert dokumentumfilmes, a Kodály mindenkié (https://www.you­tube.com/watch?v=9VuZl8hW0I8) című filmben, amely a Kodály-módszer nemzetközi adaptációit mutatja be. A csaknem kétévnyi forgatás alatt annyi pozitív élmény ért, amiből bármikor tudok erőt meríteni, ráadásul olyan sok értékes nyersanyag keletkezett, ami két-három további filmre is elegendő lenne.

¶ Az elmúlt években a csillagok szerencsés együttállása új pályára állított bennünket.

¶ A legfontosabb, hogy a Modern Városok Program keretében megújulhat az a gyönyörű, de igen lerobbant állapotú kolostorépület, amelyben eddig az oktatás bentlakásos jelleggel folyt. 2018 óta folyik a felújítása, reméljük, hogy a 2022-es tanévet már egy korhűen felújított, de belül teljesen modernizált és a legújabb oktatástechnológiával felszerelt épületben kezdjük. A felújítási projekt második lépcsője pedig egy új épületszárny hozzáépítéséről szól, ahol modern kollégiumi elhelyezés, új archívumi és könyvtári részleg, megújult kutatóhelyek kialakítása történik majd. Kecskemét városának
és a régiónak régi álma egy új koncertterem, ennek megépítése is része a terveknek. Kodály zenepedagógiai elvei egyetemesek, az UNESCO is felvette a Szellemi kulturális örökség
jó megőrzési gyakorlatok jegyzéké
be. Ennek köszönhetően folyamatosan nő iránta az érdeklődés a világban. A hallgatói létszám megkétszereződése várható, ehhez megújult és kibővített infrastruktúra kell.

Kodály Intézet, Kecskemét Forrás: Zeneakadémia / Fejér Gábor felvétele

Kodály Intézet, Kecskemét
Forrás: Zeneakadémia / Fejér Gábor felvétele

¶ Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) Kodály születésének és halálának kettős évfordulóját Nemzetközi Kodály Évvé nyilvánította 2017-ben. Ez nekünk sok lehetőséget adott, olyan fejlesztésekre, programokra pályázhattunk, amik a normál egyetemi költségvetésbe nem fértek volna bele.

¶ Így tudtuk elkészíteni a dokumentumfilmünket, kiadhattuk Kodály válogatott zenepedagógiai írásait angolul, archív anyagokból Varga Zs. Csaba rendező készített egy rövid életrajzi filmet Ittzés Mihály tanár úr korábbi anyaga alapján, aki egyúttal a világban megtalálható magyar nagykövetségekre eljuttatott mobil kiállítás anyagát is jegyezte.

¶ Ekkor teljesült régi vágyam, hogy számos sikeres külföldi példa nyomán legyen Magyarországnak is egy Nemzeti Ifjúsági Kórusa. Projektmenedzserünk, Kállai Erzsébet arculatot teremtett, megszervezte a meghirdetést, a meghallgatásokat, és összeállt egy hatvanfős kórus. Felemelő élmény, egyben nagy felelősség és kihívás volt magyar fiatalokkal, itthonról és határon túlról jöttekkel, profikkal és amatőrökkel dolgozni. Egy hét alatt megtanulni egy kifejezetten nehéz repertoárt (köztük a kórus számára írt új darabokkal Orbán Györgytől
és Varga Judittól), majd rögtön egy ötállomásos turnén bemutatni, mit tanultunk, ez még a gyakorlott zenészeknek is kihívás. Erdei Péterrel, az intézet alapító igazgatójával, a kórus társkarnagyával úgy éreztük, életünk legnagyobb teljesítményét nyújtottuk. A zárókoncerten a Vigadóban rengeteg gratulációt kaptunk a zenei élet krémjétől, ami a legfontosabb visszajelzés volt a munkánkra. 2018 után 2019-ben is összeállt a kórus, igaz, ekkor már lényegesen kisebb költségvetésből, így turnéra nem került sor, viszont meghívást kaptunk a Brit Kóruskarnagyok Szövetségének éves konferenciájára Birminghambe, ahol egyedüli külföldi együttesként vettünk részt. De itt sem maradt el a standing ovation!

¶ A Kodály-év arra is lehetőséget adott, hogy visszatekintsünk, jól sáfárkodtunk-e a ránk bízott örökséggel. Úgy fejlődött-e a hazai zeneoktatás, ahogy azt Kodály megálmodta? A halála óta eltelt ötven év milyen változásokat hozott? Mennyire aktuálisak még Kodály üzenetei? Mit kezdhetünk példájával ebben a rohanó, túlzottan mechanizálódó, egyre felszínesebbé váló világunkban?

¶ Csengery Kristóf zenetudós vezetésével összeállítottunk egy jubileumi albumot, amely visszatekintett erre az ötven évre.
Sikerült megmutatnunk, hogy a Kodály-módszer – bár én szívesebben használom a Kodály-koncepciót, ez jobban kifejezi, miről is szól – mennyire fontos nemzeti identitásképző, mennyivel a világ előtt vagyunk azzal az iskolai oktatási rendszerrel, aminek alapjait Kodály és munkatársai rakták le, és azt, mennyire fontos a zenetanulás, a közösségi éneklés az egyén érzelmi gazdagodásában, személyiségének kiteljesedésében, ezen keresztül a társadalom számára is.

Kodály Intézet, Kecskemét Forrás: Zeneakadémia / Fejér Gábor felvétele

Kodály Intézet, Kecskemét
Forrás: Zeneakadémia / Fejér Gábor felvétele

¶ Nem lennénk igazságosak, ha nem beszélnénk arról, hogy Kodály eredeti gondolataira sok, Kodálytól alapvetően idegen minta, oda nem illő gyakorlat is rakódott az elmúlt ötven évben. Kodály és úttörő munkatársai pont abban voltak zseniá­lisak, hogy egy összefüggő, de nem zárt rendszert építettek fel. Előtte Kodály körbejárta Európát, felkutatta a legjobb példákat, legjobb gyakorlatokat (ma úgy mondanánk, hogy megkereste a benchmarkokat). Ezeket ötvözte azzal a nagyon fontos gondolattal, hogy a művészi zene befogadásához vezető út első lépése az, hogy minden nemzet saját népdalkincsére támaszkodjon, egy tudatosan felépített sorrend alapján, éneklésen keresztül tanítsa a zenei írás-olvasás elemeit. Mindeközben a tanár feladata, hogy felismerje a gyermek életkorából fakadó igényeit, és a dalok nehézségi fokát az érzelmi, értelmi és testi fejlettséghez igazítsa. Kodály elképzelésében a tanár rengeteg énekléssel, játékkal tanít, és nem az elmélet felől közelít. Kodály híres mondása, hogy „nincs botfülű gyerek”, csak sokat kell énekelnie a többiekkel, abszolút igaz.

¶ A koncepciónak fontos eleme, hogy válogatott, magas művészi értékű zenei anyagot kell mutatni a gyerekeknek. Kodály pedig saját maga által komponált oktatási célú, de egyben élvezetes zenei anyagokkal járult mindehhez hozzá. Világhírű zeneszerzőként nem derogált neki egyszerű szolmizációs vagy ritmusgyakorlatokat, kétszólamú énekes anyagokat írni. Kodály koncepciójában az is zseniális, ahogy összeköti az elméleti hátteret és a gyakorlati alkalmazást, mi is ezt tanítjuk meg a hozzánk érkezőknek.

¶ Külföldön számos esetben látjuk, hogy valaki csak a látványos vagy a könnyebben tanulható-tanítható elemeket veszi át,
de nem érzékeli a koncepció mélységét, ami így értelemsze­rűen sérül. Ha valaki, teszem azt, megtanítja a szolmizációs jeleket, de csak öncélúan szolmizáltat, és nem a hallás fejlesztése, a tiszta intonáció elérése érdekében, akkor meg fog állni a gyerek fejlődése egy szinten. Ha silány zenei anyagot mutat órán, az nem adja meg azt a katarzist, amit a legnagyobbak műveitől kaphatnak meg a gyerekek. Persze nem fegyelmezetten, kezüket a térdükön tartva, egyenes háttal a padban ülve hallgatva a zenét, hanem a zenebefogadás feltételeinek megteremtése után, hiszen a kisgyermeknek természetes lételeme a mozgás, a zenére történő spontán vagy irányított mozgás is.

¶ Amikor Kodályhoz nem illő pedagógiai gyakorlatról beszélünk, akkor arról is beszélnünk kell, mennyire helytelen túl korán zeneelméleti fogalmakkal tömni a gyerekek fejét, megszégyenítésre használni a gyerekek énekeltetését, elhallgattatni a hamisan éneklőket, uram bocsá’ énekből dolgozatot íratni vagy buktatni. Kollégáimmal rendszeresen meg szoktuk kérdezni egy-egy előadás, filmvetítés, körbevezetés alkalmával, kinek milyen emlékei vannak az iskolai énekórákról. Sajnos azt kell mondanom, hogy még itthon sem feltétlenül megy
a jó élményeket ápolók aránya ötven százalék fölé, külföldön pedig egészen siralmas beszámolókat szoktunk hallani.

¶ Felismerve a Kodály által lefektetett elvek alkalmazásában bekövetkezett torzulásokat, a Kodály Intézet egykori tanára, Gábor Lilla visszament Kodály eredeti gondolataihoz, megvizsgálta azok kontextusát, és így dolgozta fel őket a mai oktatás számára. Illusztrációként pedig a magyar iskolai ének-zene tanítás legkiválóbb példáin mutatja be, mit jelent a napi tanítás szintjén mindaz, amiről Kodály beszélt. Vezető ének-zenei és normál tagozatos iskolai osztályokban, zeneiskolában, óvodában, egyetemen rögzített kiváló órák részleteit láthatjuk a videóillusztrációkban, újabb szép bizonyítékát adva
a magyar gyakorlat világszínvonalú voltának.

¶ Kodály eszméi egyetemesek, és bárhol a világban alkalmazhatók, ha van hozzá megfelelő, a helyi népdalkincshez, nyelvhez, kultúrához igazított tananyag és jól képzett tanárok.

¶ Itt érkezünk meg másik missziós tevékenységünkhöz, a jól képzett tanárok témaköréhez, ami a szívügyünk itthon és külföldön egyaránt. Kodály azt mondta, aki nem jó zenész, nem lehet jó tanár. De a jó tanárság keveseknél veleszületett adottság, így mindkét területet egyformán kell fejleszteni. Ehhez is több forrásból kaptunk támogatást. Először is szintén az Emmi jóvoltából a Mindennapos éneklés kezdeményezés keretében négy évvel ezelőtt elindíthattuk modern szemléletű tanártovábbképzési programjainkat a hazai gyakorló tanárok számára, több modulban, az óvodapedagógusok, az általános iskolai és középiskolai tanárok és a kóruskarnagyok felé. Ezeken a továbbképzéseken amellett, hogy felfrissítjük a Kodály-koncepcióról való ismereteket, a napi tanításhoz szükséges készségeket fejlesztjük, új módszereket mutatunk, szélesítjük a tanárok eszköztárát, zenei repertoárját. Ellátogatunk órákra, amiket mintaként szeretnénk megmutatni a máshol tanítóknak. Többször szerveztünk óralátogatást a budapesti mintaiskolánkban, a Kós Károly Általános Iskolában. A mintaiskola-hálózat egy pár évvel ezelőtti kezdeményezésünk:
a mintaiskolák azok a helyek, ahol a legmodernebb szemlélettel tanítunk, újdonságokat tesztelünk. Az intézet hallgatói
a kecskeméti mintaiskolánkban, a Református Általános Iskolában sajátítják el a módszertant, és itt is hospitálnak. A mintaiskoláinkba is visszük azt a sok érdeklődő külföldit, akik a napi gyakorlatban is szeretnék látni a magyarországi oktatás milyenségét.

¶ Nem túlzás, ha azt mondjuk, hogy ez a hatvanas évek óta így van, azóta jönnek a külföldiek csodájára járni ennek. Azóta, hogy Kodály nemzetközi konferenciákon és amerikai útján bemutatta az első magyarországi eredményeket a közreműködésével elindított ének-zene tagozatos iskolákból. A mérések szerint számottevő különbséget jelentett az ének-zeneisek javára a gyerekek egyéb képességeinek fejlődésében
a mindennapos énekóra, az iskolai kórus léte.

¶ A nyolcvanas években Kodály tanítványa, a Kodály Intézet egykori tanára, Kokas Klára mutatta ki először ezt az úgynevezett zenei transzferhatást, majd Barkóczi Ilona és Pléh Csaba munkássága nyomán kiderült az is, hogy a rendszeres énekórák,
a zenetanulás a szociálisan hátrányos helyzetű gyermekek rezilienciáját fokozta, csökkentette a szociális helyzetből eredő lemaradásokat a nem zeneis csoportokkal összehasonlítva.

¶ Régóta szerettük volna ezeket a vizsgálatokat a legújabb módszerek és mérőeszközök alkalmazásával tovább folytatni. Kidolgoztunk egy új tanítási módszertant és olyan vizsgálati modelleket, amelyek az általunk népszerűsített játékos, sok mozgással kísért tanítási formának mélyebb hatásvizsgálatát teszik lehetővé. A Magyar Tudományos Akadémia Tantárgypedagógiai Kutatási Program pályázatán először az előkészítésre, ezt követően a tényleges kísérletekre is nyertünk kutatási támogatást. Sajnos a koronavírus-járvány miatt a kísérleteket csak részlegesen tudtuk lefolytatni és a szükséges méréseket elvégezni, az eredmények kiértékelése jelenleg is tart. Egy dologban megerősített bennünket a kutatás, abban, hogy a zenetanulás fontos hatással van az idegrendszer, az értelmi és szociális képességek fejlődésére. Ezért is lenne nagyon fontos, hogy az országban ne csökkenjen tovább az énekórák és egyéb művészeti órák száma, valamint a szülők és a döntéshozók is tudatában legyenek a művészeti nevelés személyiségfejlődésre gyakorolt jelentőségének. Ma még ismeretlen mechanizmusokon keresztül, de tudjuk, látjuk, aki zenét tanul, jobb emberré válik.

¶ A jól képzett tanár témakörhöz egy nagy nemzetközi Erasmus Stratégiai partnerségi pályázaton is nyertünk negyedmillió euró támogatást, ennek segítségével egy hattagú konzor­cium vezetőjeként két és fél év alatt kidolgoztuk holland és skót partnereinkkel azt az új szemléletű ének-zenetanár-képzési
tanmenetet, amit ma ideálisnak gondolunk. Ennek fontos része a kreatív zenepedagógia: Kokas Klára pedagógiai koncepciója és egyéb kreatív, de még nem kanonizált zenepedagógiai megközelítések, például egy kreatív zongorapeda­gó­giai kurzus vagy Sáry László kreatív játékos módszere
a kortárs zene befogadására is része az intézeti curriculumnak. Fontosnak tartom a tanár szabadságának, egyéniségének, kreativitásának megőrzését, mert csak így lehet később hiteles a saját tanítványai előtt.

¶ Ebben az időben fejlesztettük a korábban említett online nemzetközi tudásközpontunkat, a KodályHUB-ot is, melynek angol nyelvű változata a kodalyhub.com, míg az angolul nem beszélő magyar tanárok számára magyarul a kodalyhub.hu
címen érhető el. Nagyon sokat tanultunk egymástól, kicsit leegyszerűsítve tőlünk tanultak a zenei kérdésekben, mi pedig a hollandoktól a tanári egyéniség építéséről, a skótoktól pedig a szociális érzékenység, inkluzivitás és felzárkóztatás terén láttunk sok követendő mintát. A projekt egyébként „Good Practice” mintaprojekt lett, és 90 százalék fölötti kiváló minősítést kapott a záráskor.

¶ A KodályHUB létrehozása részben válasz volt korunk digitális kihívásaira is. Hiszem, hogy a technikát nem elutasítani kell, hanem jól használni, és gyerekeinket is ebbe az irányba kell terelni. Tehát nem ördögtől való a technika bevezetése az órákon, de nem szabad, hogy átvegye felettünk az irányítást. A jó tanár izgalmas órát tart, bevonja a gyerekeket, akik úgy tanulnak, hogy nem veszik észre, hogy tanulnak. A mostani kisiskolás generációnak kis túlzással már a szülei is digitális bennszülöttek, a gyerekek számára pedig az érintőképernyő olyan, mint nekünk annak idején az építőkocka volt. Ezért régóta terveztük, hogy létrehozunk érintőképernyőt használó applikációt, amelynek használatával a tanár – okosan beépítve azt az órába – el tudja érni, hogy játékosan, észrevétlenül tanulják meg a gyerekek a zenei írás-olvasás alapjait. Többéves munka eredménye lett az AutSoft Zrt.-vel közösen fejlesztett és rangos informatikai díjat elnyert Megérint a zene applikáció, amely funkcionalitásában a legmerészebb elképzeléseinket is túlszárnyalta. Segíti előre megtervezni az órákat, a tanár az osztály képességeinek megfelelő feladatsorokat vihet fel előre, a gyerekek tableten dolgoznak, eredményeik azonnal megjelennek a tanár gépén, lehet házi feladatot adni stb. Mindezt Mezei Ildikó grafikusnak köszönhetően egy csodálatos, művészi igényű grafikával kialakított felületen, egy édes kabalaállat, Theodor, a hangyász felügyelete alatt végezhetik a gyerekek.

¶ A csomag már számos országban elérhető a két nagy applikációáruházon keresztül, külföldön Move mi Music néven.
Itthon, mivel minisztériumi támogatásból fejlesztettük, ingyenesen tettük elérhetővé az iskolák számára, máig százöt iskolából több mint négyszáz tanár használja. Itt is mutatok a visszajelzésekből egy csokorra valót:

        „Rendkívül hasznos, hogy azonnal látható, hogyan teljesítettek
a növendékek. A megjelenítés, figurák gyönyörűek.”

        „A dallamrajzolásnál nagy segítséget nyújt, a gyerekek ezt kifejezetten élvezik!”

         „A többszólamúság bevezetésénél igen hasznos volt, mert az általunk használt tankönyvben ehhez nagyon kevés feladat van.”

         “The app combines interactive music notation software with gorgeous graphics and some brilliant auto-marking features enabling Kodaly teachers everywhere to incorporate more technology into their classrooms and update worksheets into a new form.”

¶ Ennyi pozitív példa csak visszhangozni tudja Szirányi Borbála kollégánk mondatát, aki a Kodály mindenkié filmben azt mondja: „Kodály, ha élne, nem csóválná a fejét, ha látná, hova fejlődtünk.

¶ Remélem, hitelesen sikerült megvilágítanom azt is, miért én vagyok a világ legboldogabb intézetvezetője!

 

A szerző a Zeneakadémia Kodály Intézetének igazgatója