Maja agyagedény

MúzeumCafé 86.

A spanyol hódítás előtti Amerika alighanem legkifinomultabb kultúráját mondhatták magukénak a maják az i. sz. I. évezredben. Művészi szintre emelt kézművességük egyik legmarkánsabb ágát a kerámia képviselte, legnagyszerűbb alkotásaikat halotti mellékletként helyezték el
az uralkodói sírokban. Noha a maja edények többségükben egyszerű formájúak – tányérok, tálak és henger alakú vázák –, többszínű festett
vagy domborműves díszítésük nem csupán kiemelkedő színvonalú,
de bepillantást enged a maja kultúra egyébként rejtve maradó sajátosságaiba is. Olyan témákat jelenítettek meg rajtuk, mint az udvari élet, a labdajáték, a háború, a mitológia és a különféle szertartások.

04-01

¶ Ezen az úgynevezett kódex stílusú, azaz a kézzel festett maja könyvek stílusát idéző, a 6. és 9. század között készült vázán egy zenével kísért szertartás előkészületei láthatók. A jelenet öt figurája közül négy állatalakban jelenik meg: istenek vagy annak öltözött emberek.
Az oposszum, a szarvas, a mosómedve és a jaguár közül ez utóbbi különösen figyelemreméltó: a fejdíszén látható tavirózsa gyakori attribútuma a maja mitikus lényeknek, isteneknek, és úgy tartják, pszichoaktív hatása miatt szerepet játszott a maja szertartásokban.

¶ Egy ilyen szertartás kulcseleme volt az edényen ábrázolt jelenet középpontjában látható úgynevezett balche edény. A szűk nyakú, kúpos aljú korsóban a néprajzi leírások szerint a Lonchocarpus longistylus fa áztatott kérgéből készült, mézzel kevert folyadékot fermentálták.
Az elkészült folyadékhoz különféle növényi és állati eredetű hallucinogén anyagot adagoltak a szertartás során szükséges transzállapot előidézése érdekében. A szertartást kísérő zenére a jaguár mögött ülő alakok kezében, illetve nyakában lévő csörgő és kerámiadob utal.