Múzeumpedagógiai oktatóterem és látványraktár nyílt Pásztón
MúzeumCafé 28.
A Pásztói Múzeumban 2011 novemberében adták át – kétéves munkafolyamat lezárásaként, amely az Új Széchenyi-terv részeként a TIOP 1.2.2. számú pályázat keretein belül valósulhatott meg – a pinceszinten kialakított tanulmányi raktárat és múzeumpedagógiai oktatótermet, így az épület csaknem 120 négyzetméter hasznos, látogatható területtel bővült. A beruházásra több mint 84 millió forint vissza nem térítendő támogatást kapott az intézmény, amely a Nógrád Megyei Múzeumi Szervezet legkisebb egysége. A fejlesztés alaposan megerősíti a múzeum már eddig is sikeres oktatási és képzési szerepét; utóbbira bizonyíték a 2009-ben a Legjobb múzeumpedagógiai kezdeményezés kategóriában elnyert Országos Múzeumpedagógiai Nívódíj is.
A Pásztói Múzeumnak több évre visszamenőleg vannak nyertes pályázatai, amelyek segítségével biztosítani tudtuk az elmúlt években a tudományos kutatómunkát, a műtárgyak restaurálását, az állandó és az időszaki kiállítások megrendezését, emellett különféle kiadványok megjelentetését. A jeles eseményekhez kapcsolódó, illetve a múzeumpedagógiai és egyéb kulturális programok megrendezésére is kiváló lehetőséget adtak ezek a bevételi források. A múzeumok életében nagy előrelépést jelentett, hogy öt évvel ezelőtt az európai uniós források megnyitásával egyre nagyobb beruházások jöhettek létre. A Pásztói Múzeum az elsők között élhetett azzal a lehetőséggel, hogy az első nagyobb, hétmillió forintos TÁMOP 3.2.8/B számú pályázattal a múzeumpedagógiai programjait fejleszthesse. Múzeumpedagógiai szolgáltatásaink bővültek, így már joggal merült fel az igény, hogy a foglalkozásainkhoz szükség lenne egy állandó, a modern kornak megfelelően felszerelt oktatóterem kialakítására. A 2010 tavaszán elnyert, többmilliós nagyságrendű TIOP 1.2.2. infrastruktúra-beruházás lehetővé tette, hogy az egykori kolostorépület pinceszintjén kialakítsunk egy a kornak és a gyerekek életkori sajátosságainak megfelelően berendezett múzeumpedagógiai oktatótermet és látványraktárt. Itt a látogatók hozzáférhetnek helytörténeti, természettudományi és képzőművészeti gyűjteményeinknek a kiállításokon nem látható részéhez is, a múzeum oktatási-képzési és közösségi szerepe pedig olyan mértékben erősödött, aminek segítségével a múzeum elfogadottsága, megítélése az eddiginél is pozitívabb irányba mozdulhat el.
A beruházás elsődleges célja az volt, hogy hatékonyan és még aktívabban kapcsolódhassunk be a város, az oktatás és az egész életen át tartó tanulás folyamatába. A múzeum gyűjteményi és kiállítási anyagának, valamint az általuk kínált programcsomagoknak a segítségével. A múzeum filozófiájában fontos szerepet játszik, hogy mind a szervezett keretek között, mind az egyénileg, szabadidejükben idelátogatók megismerjék a Pásztói Múzeum sajátosságait, gyűjteményi és kiállítási anyagainak jellemző darabjait, tudományos, helytörténeti, valamint képzőművészeti anyagát. A helyi pedagógusokkal, óvodapedagógusokkal együttműködve kidolgoztuk azokat a programcsomagjainkat, amelyek a képesség- és kompetenciafejlesztésbe kapcsolódnak be különféle módszertani eszközök segítségével. Foglalkozásainkon alkalmazzuk az iskolákban is előforduló, különböző differenciált pedagógiai szervezési eljárásokat, a gyermekek a páros és a csoportos munka keretein belül a szemléltetés, a megbeszélés, a vita, a játék, a szerepjáték, a szimuláció, a multimédia, a verseny adta lehetőségek segítségével „szórakozva tanulhatnak”. A foglalkoztatási formákat tekintve múzeumi órákat, tematikus, speciális és műhelyfoglalkozásokat, szünidei múzeumi gyermekfoglalkoztató napokat tartunk, és ezek folyamatosságát a közoktatási és nevelési intézményekkel kötött megállapodási szerződések keretein belül biztosítani tudjuk a jövőben is. A projekt megvalósításában,
a foglalkozások előkészületi munkálataiban és lebonyolításában a múzeum négyfős munka-közössége (Hír János igazgató, természettudományi muzeológus, Pászti Andrea geológus, természettudományi muzeológus, Zentai Evelin közművelődési szakember, múzeumpedagógus és Brunda Tibor gyűjteménykezelő) tevékenyen kiveszi a részét. Közművelődési és múzeumpedagógiai programjaink szervesen kapcsolódnak a múzeum gyűjteményéhez, hiszen célunk a múzeumpedagógiai órákon a gyűjteményi anyagok játékos formában történő megismertetése és feldolgozása. Jövőbeni céljaink közé soroljuk, hogy az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kompetenciákat – a kulturális tudatosság és kifejezőkészség megszerzéséhez szükséges, valamint a szociális és állampolgári kompetenciákat – támogatva, korszerű infrastrukturális hátteret biztosítva vegyünk részt a közoktatási és nevelési intézmények munkájában, mindinkább erősítve ezzel a múzeum közösségi szerepét Pásztó és kistérségének életében.
A kor technikai lehetőségei, infrastrukturális fejlesztései lehetővé teszik az újonnan kialakított egységben az interaktivitást, a látogató bevonását az eseményekbe, ami az információ átadását, megtartását sokkal hatékonyabbá, a múzeumi látogatást pedig élvezetesebbé varázsolja. Jelenleg az újdonság, később pedig majd a látványosság és a tanulmányozhatóság erejére alapozva szeretnénk a látogatókat becsalogatni a Pásztói Múzeumba, hogy a most kialakított terekben – kihasználva azok korszerűen berendezett, jól felszerelt, az alkotókészséget és a kreativitást fejlesztő voltát – szakmailag kiemelkedő, érdekes, látványos oktatási és képzési lehetőségeket teremtsünk meg a formális, informális, nonformális és az egész életen át tartó tanulás folyamatában.
A tanulmányi raktár több újfajta bemutatási lehetőséggel is bír, amelyek segítségével az eddigi múzeumpedagógiai programcsomagjainkat, módszereinket még tovább fejleszthetjük. Az elnyert, több mint 47 millió forintos TÁMOP 3.2.11. számú pályázatban megvalósuló új képzési formák kiegészítik a már meglévő és folyamatosan bővülő múzeumpedagógiai foglalkozásainkat. A programjainkhoz három különböző korosztály (4–7, 8–14 és 15–18 évesek) számára a múzeum hét nagy állandó kiállítását tematikusan bemutató foglalkoztató füzetsorozatot adtunk ki. A kiadvány ötvözi a múzeumi környezetben és az azon kívül is megoldható játékos, ismeretátadó feladatokat. A füzetek mellett lehetőségük van arra is a látogatóknak, hogy a múzeum kiállítási és gyűjteményi anyagainak bemutatásához, feldolgozásához szorosan illeszkedő sétáló- és kutatólapok segítségével barangolhassanak a múzeum termeiben, az egykori kolostor műemléki övezetében. Így megvalósulhat a családok, a kiscsoportos látogatók körének aktív bevonása is a múzeumi életbe.
Pásztó és kistérségének vonzáskörzetében kiemelkedő jelentőséggel bír, hogy létrejött egy olyan, iskolán kívüli oktatási lehetőség, amely a gyerekek és a pedagógusok számára is egyedülálló értékekkel, érdekességekkel és rengeteg újdonsággal jár. A múzeum természetes, műemléki, strukturált gyűjteményi adottságainak beépítése az oktatásba a NAT rendeleteinek megfelelően, úgy gondolom, elengedhetetlen feltétele annak, hogy a gyerekek életközeli helyzetben láthassák, hallhassák és akár tapinthassák azokat a tárgyakat, műtárgymásolatokat, amelyekről eddig csak tankönyveikben olvashattak. A kor ma már megkívánja azt, hogy interaktív módon és eszközökkel szemléltessük az átadni kívánt ismeretanyagot. A múzeum nem helyettesíti, és nem is célja helyettesíteni a nevelési és oktatási intézményekben folyó tartalmi munkát, hanem ennek színesebbé, érdekesebbé, látványosabbá, tapinthatóvá válását szeretné elősegíteni, erre helyet, lehetőséget, szakmai segítséget biztosítani.
Az oktatóterem és látványraktár újdonságnak hat a város és a környék oktatási intézményeinek életében. De tudván azt, hogy az újdonság ereje egyszer elmúlik, már most készülni kell arra is, hogy a létrejött új tereknek megmaradjon az érdekessége, amihez a folyamatos fejlődés elengedhetetlen.
Az eddigi hasznosulásról természetesen pár hónap elteltével még nem érdemes beszélni, ennek jelentősége igazán akkor lesz, ha elmúlik az újdonság varázsa, és nem emiatt, hanem az oktatási és nevelési intézményeknek, valamint az egyedi látogatóknak ajánlott és nyújtott szolgáltatások, szakmai munka csalogatja majd vissza az érdeklődőket. Azt gondolom, ezt kell elérnünk!