Múzeumlátogatás, kiállításnézés a fotelből egy 3D-s programmal

MúzeumCafé 39.

Korunk információtechnológiai forradalma nap mint nap szembesít bennünket a világ sokszínűségével, vizuális élményként hozva közel hozzánk az emberiség kulturális örökségét. Emiatt különösen fontos, hogy a hazai világörökségi helyszínek, múzeumok, kiállítások is ne csak személyesen, hanem virtuálisan is bejárhatók, megismerhetők legyenek az érdeklődők számára. Erre a célra a mai informatikai környezetben a legjobb eszköz a 3D Integrált virtuális séta, amely interaktív formában juttatja multimédiás élményhez a használóját.

Egy informatikus évekkel ezelőtt elhatározta, hogy olyan multimédiás hardver-szoftver keretrendszert alakít ki, amelynek segítségével múzeumok, archeológiai területek, világörökségi helyszínek virtuálisan, interaktív módon járhatók be. A rendszer kivívta a nemzetközi szakma elismerését, mára számos külföldi világörökségi helyszín dokumentálása és internetes bemutatása történik ezzel az eszközzel. Az informatikai szoftvert az UNESCO olasz bizottsága Premio Pro Arte díjjal ismerte el 2010-ben Rómában; a díjazott, Legány Csaba a Római Magyar Akadémián vette át az elismerést.

Az első, a 10. századi kambodzsai királyi székhely, Koh Ker templomváros műemlék szentélyeinek, gazdagon faragott díszeinek, fragmentumainak, kőbe vésett szanszkrit és ókhmer feliratainak, kultikus tárgyainak a rögzítését számos világörökségi helyszín 3D Integrált virtuális bemutatása követte. Ezzel az eljárással készült Laoszban Luang Phrabang és Wat Phu; Burmában Bagan és Mandalay műemlékei; Jáván Borobudur; Kambodzsában Angkor templomváros, PreahVihear és számos szentélyterület bemutatása az egykori nagy Khmer Birodalom építészeti hagyatékából. Az anyag folyamatosan bővül további, több érdeklődésre számot tartó helyszínnel Kínában, Szingapúrban, Szíriában, Jordániában, Egyiptomban, Olaszországban, Üzbegisztánban, Iránban és nem utolsósorban Magyarországon.

Az újszerű látványosság megragadja a szoftverrel kapcsolatba kerülő látogatók figyelmét, mert a 3D-s keretrendszer segítségével a világörökségi helyszínek, múzeumok, kiállítások látványos, könnyen áttekinthető formában tanulmányozhatók. A www.visit360.net weboldal létrehozása és tartalmának folyamatos bővítése reményeink szerint a hazai és külföldi érdeklődőket egy virtuális utazással közelebb hozza múzeumainkhoz, műemlékeinkhez. A virtuális séták arra adnak lehetőséget, hogy a múzeum weboldalán egy attraktív 3D-s kedvcsináló anyag jelenhessen meg, ami arra csábítja az embereket, hogy a teljes anyagot személyesen is megtekintsék a helyszínen. Webes virtuális bejárásainkban a látogatók közvetlenül megoszthatják barangolásaik tartalmait ismerőseikkel, az oldalak ajánlhatók a Facebookon, más közösségi oldalakon és e-mailben egyaránt. 2011 nyara óta megnyílt az út a virtuális bejárások iPhone-ra és Androidra optimalizált verzióinak elkészítésére is.

A múzeumi kiállítások anyagának multimédiás dokumentációja közvetlenül értékesíthető optikai adathordozókon, így az bevételt hozhat a kiállító intézmény számára. A papíralapú kiadványokkal összevetésben egy DVD lényegesen olcsóbb, egyben könnyebben hordozható, a látogató szívesebben vásárolja meg ebben a formában élményeinek albumát. Más digitális kiadványokkal, így például a videofilmekkel szemben pedig rendszerünknek az a nagy előnye, hogy interaktív: a virtuális bejárásokban megjelenő látványelemeket az érdeklődők korlátlan ideig, ismételten szemügyre vehetik, tetszőlegesen megválasztott nézőpontból és távolságból, szemben a film formanyelve által behatárolt felvételekkel. Arra is van mód, hogy a részletes virtuális séta például hologramalapú érintőképernyős rendszeren fusson, így a kiállítás közvetlen részévé váljon (lásd Esztergom, Duna Múzeum). A virtuális bejárás segítségével az időszaki kiállítás annak elbontása után később is elérhető, megtekinthető marad, ezáltal mint egy meghosszabbított kiállítás, virtuálisan továbbra is látogatható lesz. Másrészt olyan tárgyakat is be tudunk mutatni, amelyek helyhiány miatt nem szerepelnek a kiállításon. Azok a külső helyszínek is bemutathatók így, amelyek kapcsolódnak a múzeum profiljához, kiállításaihoz, de fizikailag másutt találhatók.

A 360 fokos virtuális körsétákban a nagy felbontású, nagymértékben nagyítható panorámaképek mellett számos kiegészítő komponens szerepel. A kibertérben való eligazodást átméretezhető, a panorámaképekkel integrált alaprajz segíti (ilyen a Munkácsy-kiállítás képáttekintő alaprajza is).

A panorámanézet tájolására egy iránytű ikon mutatja az aktuális abszolút irányt, ez az alaprajzzal együtt biztosítja a tökéletes tájékozódást. A virtuális mozgás, az egyes panoráma-állások közötti átjárás navigációs nyilakkal vagy a navigációs menüből való választással végezhető. Egy kiállításnál praktikus megoldás az alaprajzhoz kapcsolt festményáttekintő. Az egyes vitrinekről, tárgyakról részletfotók készülnek, és a 3D-s térben, az egyes vitrinekre kattintva a bennük szereplő tárgyak megtekinthetők. Más esetben a fotókból összetett képgalériát mátrixba rendezve abból választhatók ki az egyes felvételek. A tárgyakhoz részletes, többnyelvű leírás tartozhat. A tárgyak között kereső segítségével tudunk eligazodni, ez a megadott kulcsszó alá tartozó objektumokat megjeleníti, és a kiválasztott tárgyat megmutatja a hozzá tartozó panorámaképpel együtt. A kiállítás képeire vagy egy reliefre kattintva egy külön komponenssel ezek nagy felbontású részletei is tanulmányozhatók. Ugyanígy a háromdimenziós tér egy-egy részeleme, például egy oszlopfő külön ablakban megjeleníthető, amit tetszés szerint nagyíthatunk, nyomtathatunk. A virtuális sétákat videofilmekkel is ötvözzük, például a 3D-s világban látható tévéképernyőre kattintva filmeket, digitális tartalmakat tudunk elhelyezni.

Ha elfordulunk a képernyőtől a virtuális térben, akkor a videofilm lejátszása megáll, amikor visszafordulunk, akkor ott folytatódik, ahol abbamaradt, így semmilyen részletről nem marad le a nézelődő. Egy külön effekt segítségével a képernyőn megjelenő tartalom adott részletét kiemelhetjük, nagyobb méretben a monitorunk centrumába betölthetjük, lejátszhatjuk. Lehetőség van a kiállítás megnyitójának, a médiában megjelent ismertetéseknek és a szakmai vezetéseknek az integrálására, ezek menüből való kiválasztására és lejátszására. Számos kiállítás installálásánál a projektor is aktív része a bemutatásnak, ezt a részletet is interaktív módon jeleníti meg a virtuális séta. Emellett a kiállítás digitális képkeretbe foglalt elemei slide show-szerűen tekinthetők meg. A 3D-s világban lehetőség van háttérzenék, illetve a tér bizonyos pontjaihoz rendelt hanginformációk beépítésére is. Ha a műtárgyakról, szellemi örökséget hordozó antikvitásokról narrációs anyag áll rendelkezésre, egy hangszóróikonra kattintva hozható működésbe az audiokomponens. Ennek segítségével meghallgathatók a képhez kapcsolódó történetek, a műtárgyakhoz társítható művészettörténeti információk. A képzőművészeti alkotások, műtárgyak leírásai külön szövegdobozban helyezhetők el. Speciálisan jeleníthetők meg archív sztereofotók is. Szemléletes vizuális effekt alkalmazható a hiányos műtárgyak, építészeti részelemek eredeti állapotának, pótlásainak megjelenítésére az úgynevezett rekonstrukciós komponenssel. Ezzel az eljárással a képzőművészeti alkotás restaurálás előtti és azt követő állapotát lehet részletesen, érthetően és látványosan bemutatni.

A virtuális sétákban rendelkezésre áll idegenvezetői üzemmód is, amely a térben körbefordulva az aktuális látnivalóhoz kapcsolódó szöveges tartalmat jeleníti meg. Igény szerint az úgynevezett Object VR is kapcsolható a rendszerhez, amely a műtárgyak körbeforgatható és egyúttal nagyítható formában való bemutatását jelenti. Az eligazodást vezérlőpanel könnyíti meg, amelynek segítségével a gömbpanorámán belüli pozíciónkat tudjuk mozgatni balra-jobbra és le-fel, nagyíthatunk, illetve kicsinyíthetünk, hangot kapcsolhatunk ki-be, teljes képernyő módra válthatunk, automatikus forgatást indíthatunk, állíthatjuk a fényerőt, a kontrasztot és a színtelítettséget, az információs ikonokat megjeleníthetjük vagy elrejthetjük. Mivel minden kiállítás egyedi, ezért a virtuális programban is testre szabott felületet alakítunk ki egyéni logókkal, amelyek betöltési logóként az egyes gömbpanoráma-átmeneteket teszik élvezhetővé.

A magyarországi múzeumok és kiállítások egyetemes értékeket közvetítenek, amelyek megismerése-megismertetése és népszerűsítése hazánkban és határainkon túl is fokozott figyelmet érdemel. A magyar kultúra értékeinek megőrzése és elérhetővé tétele a jövőben nagymértékben az internethez fog kötődni, ezért fontos az online világ felé való orientáció. A 3D virtuális kalandozás nemzetünk kiemelkedő kiállítási anyagaiban méltó és szakszerű környezetben erősítheti a nemzeti identitás és összetartozás érzését határon innen és túl. A fiatal és legfiatalabb, úgynevezett Y és Z generáció részére játékos nevelési eszköz, amely pontosan ott lehet hatékony, ahol nagy a fiatalok éhsége: az információszerzésben. A 3D virtuális megjelenítést és designstruktúrát magas szintű interdiszciplinaritás, intermedialitás és innovatív gondolkodás jellemzi. Az ezzel a tudásközpontú technológiával felruházott hazai múzeumok és kiállítások eredményesebb követei lehetnek a magyarság szellemi és tárgyi kultúrájának. A rendszer magas fokú mérnöki építészeti-fotogrammetriai és informatikai-térinformatikai szinten valósul meg, IMS (Integrated Measuring System) és IVT (Integrated Virtual Tour) technológiák felhasználásával, didaktikai eszközök széles körű alkalmazásával. Lehetőség van múzeumpedagógiai és (örökség)kommunikációs szaktudás integrálására a 3D virtuális megjelenítésben, ilyen jellegű kapacitással kreatívan bővíthető az informatikai keretrendszer. Az elkészült anyag igény szerint felkerülhet egy, a világörökségi helyszíneket, múzeumokat bemutató online weboldalra, illetve akár offline egy DVD-re vagy egy pendrive-ra is.

A 3D virtuális szoftver flexibilis, a benne szereplő tartalmak, az egyes információkomponensek folyamatosan bővíthetők. A rendelkezésre álló módszerek és lehetőségek számbavételével jelenleg ez az eljárás ráadásul a legkorszerűbb archiválási módszernek tekinthető mondjuk egy időszaki kiállítás esetében. Emellett akár a kulturális diplomácia területén is – széles körű kommunikációs eszközként – új csatornákat nyithat meg. Fontos szempont, hogy az eljárás az eddigi dokumentációs és publikációs eljárásoknál lényegesen költséghatékonyabb, sokoldalúbb, és kimagaslóan interaktívabb. Opcionálisan kereskedelmi célú termékváltozatok is készíthetők vele PR-marketing, kutatási, turisztikai és oktatási alkalmazásra. Például az Egyesült Államokban több gimnázium a www.visit360.neten szereplő Borobodurt használja oktatási segédanyagként.