Átalakuló megyei intézmények, átalakuló online felületek
MúzeumCafé 40.
Az elmúlt években megszokhattuk, hogy a 2012 végéig működő megyei múzeumi igazgatóságok weboldalain a tagintézményekre vonatkozó információk is megtalálhatók. Igaz, megyénként változó volt, milyen mértékben és minőségben, de összességében elmondható, hogy a legfontosabb információk felkerültek a honlapokra. A sokéves gyakorlatnak köszönhetően olyan értékes internetes archívumok jöttek így létre, amelyekben visszamenőleg is megkereshettük a múzeumok kiállításait, programjait, tudományos híreit, kiadványait, pályázatait. Azaz a múzeumok weboldalai azon túl, hogy aktuális információt szolgáltattak az érdeklődők számára, olyan, véletlenszerűen szerveződött archívumokká váltak, amelyek tükrözik a múzeumok munkáját, magáról az intézményről, az intézmény feladatairól, céljairól való gondolkodást, annak változásait. A megyei múzeumi igazgatóságok megszűntével azonban ezek a weboldalak elavultak. Az intézményi struktúra, az intézménynév megváltozása jó okot adott arra, hogy az önállósodó múzeumok új weboldalakat hozzanak létre. Az örvendetes folyamat eredményei mellett egy problémára mégis fel kell hívnunk a figyelmet: melyik utódintézmény vállalja a régi honlap fenntartását, tárolását, működtetését? Van-e arra szándék és gyakorlat, hogy az utód-intézmények saját honlapjukra archívumként bekössék a régi megyei weboldalt, ezzel is jelezve egyfajta jogfolytonosságot? Árulkodnak-e az új weboldalak arról, miként gondolkodnak a múzeumok megváltozott szerepükről?
A Nemzeti Kulturális Alap 2013-ban pályázatot írt ki az intézményi átalakulásban érintett közgyűjtemények új arculatának, intézményi imázsának kialakulását szolgáló projektek megvalósításának támogatására. A Jósa András Múzeum grafikai tervezésre, weboldalfejlesztésre, valamint digitális gyűjteményeik online megjelenítésére nyert támogatást. A cikk írása közben (2014. január vége – a szerk.) még készülő honlap magyarul, angolul és románul tartalmaz információkat az új josamuzeum.hu domainnéven. A nyitóoldal felső sávjának letisztultsága nem is sejteti, milyen összetett oldalra navigált a felhasználó: összességében 239 menüpont közül választhatunk. Az oldal tetején található gombok a különböző szakmai együttműködések irányába mutatnak, a nagyméretű nyitóképeken és az alatta lévő egységben az aktualitások, lentebb pedig a múzeum szolgáltatásai láthatók. A menüsor a széles nyitókép fölé került, amelyben a gombok nem vezetnek újabb oldalra, hanem egy lenyíló ablakban újabb lehetőségek közül választhatunk. Az oldal innentől kezdve válik igazán bonyolulttá és beszédessé. A digitális gyűjtemények még a cikkírás pillanatában nem voltak elérhetők, de már működött a blog. A honlap egyik legérdekesebb szolgáltatása, az online leletbejelentés lehetősége arra utal, hogy a múzeumban a régészeti szakág mélyebben gondolkodik az internet kínálta lehetőségeken. A felhasználóban ugyanakkor felvetődik a kérdés, hogy a múzeumpedagógia milyen szerepet játszhat a múzeum tervei között, hiszen a menüsorban is hátrébb szoruló gomb alatt nagyon kevés információt találunk. A honlap egyértelmű pozitívuma, hogy az átlagos érdeklődésű látogató a nyitóoldalon könnyen, különösebb kutakodás nélkül megtalálhatja az aktuális információkat. Ám aki a régi megyei múzeum információit keresi, egyelőre hiába kutat.
A Kuny Domonkos Múzeum kunymuzeum.hu címen elérhető honlapja ugyancsak a széles nyitóképre épít. A nyitóoldalt végiggörgetve egyértelművé válik, hogy a múzeumban nagy hangsúlyt fektetnek a gyűjtemény bemutatására. Már innen elérhetjük a kékfestő-, valamint a céhes gyűjteményt, ahol gyönyörűen fotózott tárgyak között kereshetünk. A honlap menüsora hasonlóan működik, mint a nyíregyházi, bár jóval kevesebb továbblépési lehetőséget ajánl fel: „mindössze” 42 menüpont közül választhatunk. Itt a kiállítások nem kaptak külön gombot, viszont a múzeumpedagógia menüben korosztályos lebontásban találhatjuk meg az intézmény ajánlatát. A nyitóoldalról elérhető a módszertani központ,azaz a tatai múzeumnak van már elképzelése, hogyan segítse megyei hatókörű múzeumként a területéhez tartozó intézmények szakmai munkáját.
A Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum a Jósa András múzeumhoz hasonlóan megpróbált olyan struktúrát kialakítani, amely lefedi a múzeum valamennyi tevékenységét. A romer.hu oldalon 229 menüpont közül választhatunk. Az oldal betöltésekor szembetűnő a múzeum új emblémájához kapcsolódó szlogen: nyitott, színes, eleven. A menüpontok ötletes és szellős elhelyezése alatt található széles nyitóképre és az alatta sorakozó városi intézmények fotójára kattintva azonban meglepetés éri az olvasót. Hiába váltanak színesre a bélyegképek, hiába szép a kiállítás leadképe, nem tudunk továbblépni. Valószínű a szerver lassúsága miatt nehéz az oldalon böngészni. Pedig a győri múzeum még arra is figyelt, hogy a korábbi weboldalt bekapcsolja a megújult site rendszerébe.
A Savaria Megyei Hatókörű Városi Múzeum jóval egyszerűbb megoldást választott. A már-már kötelező széles nyitókép a savariamuseum.hu oldalon nem rotálódik, hanem egy ügyes, mozaikjellegű megoldással a szombathelyi múzeumok, kiállítóhelyek saját – továbblépéseket is felkínáló – rovatoldalára navigál, éppúgy, mint a doboz fölött található múzeumneveket tartalmazó menüsor. A bal oldalon található hagyományos menü pedig inkább az olyan közös ügyekben segít eligazodni, mint a múzeumpedagógia, a kutatás, a kiadványok. Bár az oldal felépítése emlékeztet a korábbi megyei múzeumi igazgatóság weboldalára, mégsem találjuk nyomát a korábbi site-nak.
A szentendrei Ferenczy Múzeum ugyancsak az elmúlt évek egyik legdivatosabb webdesign elemére, a széles nyitóképre építette fel a weboldalát. A femuz.hu nyitóoldala valamennyi múzeum közül a legegyszerűbb, holott csaknem kétszáz menüpontot tartalmaz. A rotálódó képeken kívül vakmerően mindössze egy nyolcszavas menüsort és hat képes menüpontot kínál fel a felhasználóknak. Hiányoznak a leadek, a szöveges utalások, a honlap szerkesztőinek vizuális elemekre kell építeniük a tájékoztatást. Még nem tudni, hogyan oldja meg a más településeken található tagintézményeket is felkaroló múzeum a szokatlan weboldal működtetését, de határozottan pozitív, hogy nem hagyta veszni a volt megyei múzeum sikeres alkalmazásait, és közülük többet is beépített az oldal struktúrájába. Ilyen például a StoryMap, amely régi szentendrei fotók, történetek feltöltésére, online gyűjtőmunka végzésére kínál lehetőséget.
A karcagi Györffy István Nagykun Múzeum, kiszakadva a volt Jász-Nagykun-Szolnok megyei múzeum kötelékéből, új honlap létrehozására is pályázott. A több kiállítóhelyet is magába foglaló intézmény webes arculata teljesen eltér a már felsorolt múzeumokétól. A nyitóoldalról itt sem hiányzik a széles, váltakozó kép, a háttér azonban fekete. A belépő oldal információi a lehető legfontosabbakra szorítkoznak, de továbbléphetünk a múzeumi egységek oldalára. A nyitóoldalról ezenkívül a múzeumigazgató küldetésnyilatkozatként is felfogható köszöntője, a fenntartó, a megközelíthetőség és a kapcsolatok érhetők el. Szakmai anyagot csak a múzeumokra kattintva találunk, és bizony itt is elvesztek azok a tartalmak, amelyek a volt megyei múzeum honlapján voltak elérhetők.
A váci Tragor Ignác Múzeum a másik olyan nyertes, amely nem volt megyei központként vált ismertté. A muzeumvac.hu honlap szintén a trendeket követi széles, váltakozó nyitóképével. Újdonság azonban, hogy az oldal hátterével is játszik: míg a nyitóképen főleg Vác múltjából kapunk pillanatképeket, addig itt kortárs mű keretezi a weboldalt. A honlap emellett nem szakít a megszokott múzeumi menüpontokkal, nem kísérletezik új megközelítéssel, alkalmazásokkal, ellenben könnyen áttekinthető.
Bár nem ebből az NKA-pályázatból valósult meg, de mindenképpen érdemes megemlíteni a Nemzeti Múzeum Balassa Bálint Múzeumának még készülő weboldalát. A balassamuzeum.hu látványvilága az archív fotók hangulatát idézi. Az egyszerű, mindössze 23 menüpontból álló honlap a városkép élményéből indul ki: egy klasszikus esztergomi látképpel a háttérben tekinthetjük át az intézmény kínálatát – jelenleg sajnos még csak egyetlen felugró ablak erejéig, amiről nem tudunk továbblépni.
A vidéki múzeumok 2013-ban indult új weboldalai összességükben bizakodásra adnak okot. Igaz, a múzeumok többsége feledésre ítélte régi honlapját, ezzel együtt korábbi munkáját, archívumának jelentős szeletét, a jövőről viszont van elképzelésük. Szinte kivétel nélkül eltűntek a sematikus múzeumi site-ok, az intézmények olyan egyedi oldalak kialakítására törekszenek, amelyek vizuálisan és tematikailag is leginkább lefedik saját munkájukat, szervezeti struktúrájukat. Bízzunk benne, ez a kreatív lendület a honlapok üzemeltetése során sem fogy el!