Amit az OMMIK-ról tudni kell
Szakmai adatbázis a Magyar Nemzeti Múzeumban
MúzeumCafé 52.
2011 októberében a Magyar Nemzeti Múzeumban a Központi Múzeumi Igazgatóság (KMI) jogutódjaként új főosztály jött létre, az Országos Muzeológiai és Módszertani és Információs Központ (OMMIK). A magyar múzeumügy fejlődését segítő döntéssel a múzeumi területen is megvalósult az az elv, amely szerint a nemzeti intézményben működnek a szakmai módszertani központok, ahogyan az Országos Széchényi Könyvtárban a Könyvtári Intézet, a Nemzeti Levéltárban pedig a Szakmai Koordinációs Központ.
Az OMMIK tevékenysége már a kezdetektől kétfelé irányul: egyrészt a Közgyűjteményi Főosztály munkáját segítendő szakmai előkészítési, illetve központi szervezési és koordinációs feladatok ellátására, másrészt a múzeumok számára szakmai módszertani és információs szolgáltatás működtetésére. Az OMMIK országos szintű muzeológiai módszertani központként működik, emellett a múzeumokban őrzött kulturális javak digitalizálásával összefüggő országos szintű módszertani és koordinációs feladatokat lát el.
Minisztériumi kérésre az OMMIK egyik első feladata egy olyan szakmai adatbázis létrehozása volt, melyben az eddig külön-külön létező adatcsoportok (az éves múzeumi statisztikai adatok, a muzeális intézmények működési engedélyei, valamint a szakfelügyeleti rendszer adatai) egy informatikai rendszerbe integrálódnak a naprakész információszolgáltatás és az átfogó döntés-előkészítő szakmai elemzések érdekében. Az adatbázis kiépítése több lépcsőben zajlott, minden fejlesztést a Közgyűjteményi Főosztállyal egyeztettünk. A munka előrehaladásával újabb és újabb problémákkal szembesültünk egyrészt az intézményi statisztikai adatszolgáltatások eltérő minősége, másrészt a múzeumi világ folyamatos változásai következtében. Informatikai rendszerünkben az intézmények állnak a középpontban, hozzájuk rendelünk minden információt az összes adatváltozással együtt (az évek során változhat az intézmény neve, fenntartója, címe, több működési engedélye, alapító okirata is lehet stb.). A fejlesztés első fázisában az éves múzeumi statisztikai adatokat kapcsoltuk össze egymással (az intézmények sokszor még a nevüket sem jelentették konzekvensen az éves statisztikáikban), ezt követően a Közgyűjteményi Főosztálytól folyamatosan megkapott működési engedélyek adatait (melyeket egyenként dolgoztunk fel és vittük be a rendszerbe) kapcsoltuk össze a statisztikai intézményi adatokkal, több esetben korrigálva is azokat (például a rosszul meg-adott szakmai besorolásokat). Az adatkoherencia megteremtésével párhuzamosan 2013-ban építettük ki a rendszerben a szakfelügyeleti vizsgálatok folyamatának teljes informatikai háttértámogatását, menedzselését, így a szakfelügyelők most már ide töltik fel a jelentéseiket és a kapcsolódó dokumentumokat, és a vizsgálatok teljes adminisztrációs folyamatát is itt lehet menedzselni.
Egy-egy intézmény működését nagyban befolyásolja az adott település társadalmi és gazdasági helyzete, fejlettsége, ezért tartottuk fontosnak, hogy a települések éves, a múzeumi terület szempontjából releváns statisztikai adatai is bekerüljenek a rendszerbe. A környezeti adatok mellett az Európai Unió társ-finanszírozásával megvalósuló azon fejlesztési projekteket is betöltöttük az adatbázisba, amelyekben muzeális intézmények voltak a kedvezményezettek.
Mivel az OMMIK egyik kiemelt feladata a nyilvántartási dokumentumok országos szintű menedzselése, a rendszerben vezetjük a leltárkönyvek és egyéb naplók készletnyilvántartását és az intézményi rendeléseket is. Jelenleg hatszázkilencvenöt szakfelügyeleti jelentés, ezeregyszáznegyvenkét muzeális intézmény éves statisztikai adata (2003–2014), kétezer-huszonhárom működési engedély (1972–2015), száz alapító okirat, ezerháromszázharminc intézményi ingatlan adatai (GPS-koordinátákkal), ötven pályázat kétszázkilencvenöt fejlesztési projektje (2004–2014), valamint háromezer-egyszázhetvenhét település éves statisztikai adata (2008–2014) található a rendszerben.
Többéves háttérmunka után 2015-re jutottunk el arra a szintre, hogy az adatokat nyilvánosan is hozzáférhetővé, kereshetővé tegyük, így tavaly fejlesztettük ki magyar és angol nyelvű szolgáltatásunkat, a MuzeumStatot (muzeumstat.hu). Célunk egy felhasználóbarát és a keresési eredményeket a különböző adatvizualizációs technikákkal látványosan és informatívan megjelenítő szolgáltatás megteremtése volt, ahol csaknem tíz évre visszamenőleg váltak hozzáférhetővé
a muzeális intézmények és működési környezetük legfontosabb adatai.
Az OMMIK – háttérszervezetként – az MNM és az EMMI Közgyűjteményi Főosztálya közötti együttműködési megállapodás alapján vesz részt (a muzeális intézmények szakfelügyeletéről szóló 3/2009. (II. 18.) OKM-rendeletben és egyéb jogszabályokban előírt) szakfelügyeleti feladatok ellátásában. Az EMMI Közgyűjteményi Főosztály munkáját a szakfelügyeleti rendszer adminisztrációs és koordinációs feladatainak ellátásával segítjük (vizsgálandó intézmények hozzárendelése a szakfelügyelőkhöz, pénzügyi elszámolások menedzselése stb.), a már említett informatikai ügyviteli modul használatában folyamatos segítséget nyújtunk a kinevezett szakfelügyelőknek, a vizsgálatokhoz szükséges és a MuzeumStat-oldalon nem található intézményi adatokat hozzáférhetővé tesszük számukra.
2012-ben az első projektünk az OMMIK honlapjának kifejlesztetése volt (ommik.hu). Célul tűztük ki, hogy a kollégák számára egy helyen tegyük hozzáférhetővé a szakmai munkát támogató információkat, folyamatos pályázatfigyeléssel, jogszabályfigyeléssel, szakmai eseménynaptár és országos cégajánló működtetésével, rendszeres hírlevélküldéssel segítsük a múzeumi dolgozók munkáját. Az OMMIK informatikai rendszerében folyamatosan aktualizáljuk a múzeumok elérhetőségi adatait, melyek az ommik.hu oldalra automatikusan innen kerülnek fel. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a múzeumi szakma számára az alapvető szervezeti és menedzsmentfogalmakat hozzáférhetővé tegyük, mert a mindennapi munkában ezek az ismeretek segíteni tudják az intézményi feladatok hatékony ellátását. Az oldal látogatottsága folyamatosan emelkedik, 2015-ben már több mint húszezer felhasználó látogatta meg honlapunkat.
A magyarmuzeumok.hu oldalon kaptunk egy blogfelületet, ahol a rendszeres bejegyzésekben felhívjuk a figyelmet a külföldi jó példákra, újításokra, érdekes projektekre, a legújabb trendekre a muzeológia és a digitalizálás területén egy-aránt. Mivel a hazai muzeális intézmények számára korlátozottak a lehetőségek a jó külföldi gyakorlatok személyes megtapasztalására, célul tűztük ki, hogy a kollégák minél szélesebb körével megismertessük a legfrissebb, legérdekesebb külföldi múzeumi projekteket, jó gyakorlatokat, szakmai eseményeket, trendeket, ezáltal a hazai múzeumügy fejlődéséhez is hozzá tudunk járulni.
A digitális kor társadalmi elvárásainak növekvő nyomására a múzeumokban található kulturális javak digitalizálása és az adatok közzététele tekintetében az intézmények ma egyértelműen lépéskényszerben vannak. Az internetes világ egyre jobban abba az irányba halad, hogy az információ a sok önálló adatbázisban nehézkesen található meg, ezért kialakultak a nagyobb aggregációs (gyűjtő) pontok, aggregációs adatbázisok. Ezek a szolgáltatások az önálló adatbázisok, illetve más aggregációs pontok metaadatait, esetleg digitális tartalmát is egy közös adatbázisba gyűjtik, majd onnan egységes felületen modern eszközökkel kereshetővé, böngészhetővé teszik a nagyközönség számára. Az egyik legismertebb aggregációs adatbázis az Europeana portál.
Az OMMIK múzeumi ágazati aggregációs szolgáltatásával, a közös keresőfelületet biztosító MuseuMap elindításával (museumap.hu) segíti a múzeumokban keletkezett digitális műtárgyadatok mind szélesebb körben történő online megjelenését. A szolgáltatáshoz kapcsolódó intézmények meghatározott adatai – igény szerint– a MuseuMapen keresztül automatikusan feltöltődnek és kereshetővé válnak az Europeana portálon is. Az aggregációs szolgáltatás kiépülésével lehetőség nyílik a magyarországi muzeális intézmények koncentrált, egy helyen kereshető online hazai megjelenésére és az európai szinten kereshető magyar műtárgy-adatok számának szignifikáns növelésére. A MuseuMap szolgáltatás beindítását egy pilot projekt előzte meg, melynek során kidolgoztuk a működési modellt, a partnerintézmények számára felkínált különböző szolgáltatási csomagokat, elvégeztük a szükséges adatkonverziókat, meghatároztuk a portál szolgáltatásait, tisztáztuk az adatokhoz kapcsolódó jogi kérdéseket, kidolgoztuk a szükséges együttműködési megállapodás mintákat. A pilot projektben előre kiválasztott muzeális intézmények, az OMMIK, valamint a szoftvert és a háttértárat biztosító, azokat üzemeltető technikai partnerek vettek részt.
A legfontosabb célunk az, hogy minél szélesebb körben ismertté tegyük a szolgáltatást, és partnerintézményeink számát az idén szignifikánsan növeljük. A megfelelő rekordmennyiség birtokában elkezdhetjük egy az aggregációs adatbázisra épülő tudásszervező rendszer kiépítését, és elősegíthetjük a múzeumi világból hiányzó egységes szakmai tárgyszólisták, névterek kialakulását.
2013-ban azzal a céllal indítottuk útjára a MUZEUM@DIGIT Múzeumi Digitalizálási Konferenciát, hogy a múzeumi és más közgyűjteményi területen dolgozó kollégák – nemzetközi kitekintéssel – megismerhessék a múzeumi területen is jól hasznosítható technológiai trendeket, innovatív projekteket, emellett megvitathassák a digitális társadalom kihívásaira reflektáló szakmai válaszokat. Az érdeklődés fokozódását mutatja az egyre több külföldi előadó és résztvevő, az esemény nemzetközi konferenciává nőtte ki magát. A résztvevők száma évről évre nő, 2013-ban százhetvennégy, 2014-ben kétszáznegyvenöt, 2015-ben pedig háromszázhetvenhárom fő volt. 2015-ben az ICOM Új Múzeumi Audiovizuális, Kép- és Hangtechnológiák Nemzetközi Bizottságával (AVICOM) és az ICOM Magyar Nemzeti Bizottságával történő sikeres együttműködés eredményeképpen új nemzetközi programmal bővült a rendezvény. A konferenciához kapcsolódott az AVICOM éves nemzetközi fesztiválja, a F@IMP Fesztivál 2015 díjkiosztó gálája, amelyen az AVICOM az elmúlt év legsikeresebb audiovizuális és multimédia-technológiákat alkalmazó, innovatív múzeumi projekteket díjazta.
Muzeológiai módszertani központként a szakmai párbeszéd erősítését és az intézményeknek nyújtott módszertani háttértámogatást tartjuk legfontosabb feladatunknak. 2014-ben nagy sikerű muzeológiai workshopot rendeztünk a gyűjteménymenedzsment témakörében. A rendezvényt lehetőségeink szerint további helyszíneken és más témakörökben is folytatni szeretnénk a jövőben. Jelenleg a szakemberek számára hozzáférhető hazai és nemzetközi muzeológiai szakirodalom felettébb csekély, ezért első lépésként összeállítottunk és az OMMIK honlapján közzétettünk egy bibliográfiai listát, amely az alapvető muzeológiai szakirodalmon kívül a múzeumi menedzsmenttel, gyűjteményekkel, marketinggel és kiállításokkal foglalkozó kiadványokat is tartalmazza. A Magyar Nemzeti Múzeum Központi Könyvtára számára ezeket a kiadványokat lehetőség szerint folyamatosan beszerezzük, és a kollégák számára ily módon is hozzáférhetővé tesszük.
Muzeológiai módszertani központként a korszerű muzeológiai módszerek bemutatását, a muzeális intézmények szabályozási és társadalmi környezetének megismertetését, valamint a múzeumokkal és a többfunkciós kulturális intézményekkel szemben támasztott társadalmi elvárások elemzését kiemelten fontosnak tartjuk, ezért terveink között szerepel egy akkreditált muzeológiai továbbképzés indítása.
A Magyar Nemzeti Múzeum Országos Muzeológiai Módszertani és Információs Központja célja, hogy szolgáltatásain keresztül segítséget tudjon nyújtani a muzeális intézményeknek, elősegítve a szakmai együttműködést, a mai kulturális piacon versenyképes múzeumok számának növekedését, a magyar múzeumügy fejlődését. Nyitottság, együttműködés és szakmai alázat. A legfontosabb hívószavaink.