Pedagógiai tanulmányok a könyvespolcra – és használatra
MúzeumCafé 13.
Nemcsak a könyvespolcon, de a gyakorlati munkában is hasznos kötetek jelentek meg a közelmúltban – 2009 júliusában – a múzeumpedagógia szakmai értékeit rögzítő és távlatokat mutató írások gyűjteményeiként. A két kötet szoros egységben tárgyalja a múzeumpedagógia legégetőbb kérdéseit, igyekszik elmélet és gyakorlat szimbiózisában feltárni mindazt, ami ebben a tárgykörben ma aktuálisan foglalkoztatja a szakembereket.
Múzeumi iránytű címen indított sorozatot a Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Múzeumi Oktatási és Képzési Központ. Az első kötet (Nyitott kapukkal – Kapun kívül és belül) az északi-északkeleti régió múzeumi szakembereinek elmúlt évekbeli tanácskozásain elhangzottakról ad számot. Rögtön az első írás, Némedi Varga Zoltán tollából a múzeumi-múzeumpedagógiai élet új szegmensét, a marketinget emeli a közérdeklődés fókuszába. Stratégiai célok megfogalmazása, hatékony marketingmunka, a marketingszemlélet kialakítása a tanulmány témája. Az egyik legsikeresebb magyar múzeum, az egri Dobó István Múzeum igazgatója is az Alfa-program, az egykori NKÖM által elindított fejlesztési pályázatának sorsáról és a rekonstrukciós, marketinges munkáról számol be. A kötet további szerzői (többek között Dr. Kriston Vizi József, Szakál Aurél, Dr. Szabó Sarolta) a legkorszerűbb projektek, a múzeumok nevelő, oktató, szórakoztató feladatainak kidolgozása kapcsán írják le gondolataikat. A Múzeumi Mozaikok a Mozaik Kiadó és a szolnoki Damjanich Múzeum közös projektjét meséli el (szerző Kaposvári Gyöngyi). Fontos kötetet olvashat az érdeklődő szakember, akire a bevezetőben Dr. Vigh Annamária is hivatkozik: „most ennél is fontosabbnak tűnik az a nyitás, az a szemléletváltás, amelynek sokszor közvetlen munkatársainkban kell bekövetkeznie”.
A szakemberek pedig az iskolapadokból is érkeznek. Az ELTE PPK és a Gondolat Kiadó megjelentette a Múzeumpedagógiai tanulmányok harmadik kötetét. A szerzők az ELTE-n folyó múzeumpedagógiai képzés oktatói. A művészeti, történettudományi és természettudományi területen dolgozó, ugyanakkor múzeumpedagógiával is foglalkozó szakemberek tanulmányai módszertani segédanyagok, amelyekkel tanítványaiknak kívánnak tapasztalatot nyújtani. Foghtűy Krisztina és Szepesházyné Kurimay Ágnes, mint szerkesztők és szerzők, szigorú logikával építették fel a kötetet. A művészeti képzésben élenjáró Ludwig Kortárs Művészeti Múzeum munkatársa, Hemrik László, vagy a pedagógiai gyakorlatát a művészeti nevelés területéről a múzeumpedagógiába átplántáló Sipos Endre különböző modelleket mutat be, s bár filozófiai magasságokba emelkedik, azért a gyakorlat talaján marad. Éppúgy, mint például Dr. Vásárhelyi Tamás, vagy Darvas Lászlóné, akik írásaikban az elkötelezett pedagógus-tudományos munkatárs, illetve elméleti szakember gyakorlati gondolkodását és példák sorát sem nélkülöző gondolataikat osztják meg velünk. Huszonhárom írás olvasható a kötetben, amely méltó formában mutatja be a korszerű magyar múzeumpedagógiai képzés jelenkorát.
Múzeumi iránytű 1. Nyitott kapukkal – Kapun kívül és belül
Szerkesztő: Pató Mária. Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, Szentendre, 2009
Múzeumpedagógiai tanulmányok III.
Szerkesztő: Foghtűy Krisztina, Szepesházyné Kurimay Ágnes.
Gondolat Kiadó, 2009