Megmentett műkincsek

MúzeumCafé 1.

A restaurátor nem régész, nem műtörténész, nem keramikus és nem festőművész, tehát nem értelmezi a műtárgyat, csak megmenti. Rétegfelvételeket készít, anyagvizsgálatokat – az eredeti nyersanyagról, a korábbi kémiai és fizikai beavatkozásokról –, némán, és nagyon figyelmesen. Nem neki kell a tárgyat datálni, eredetiségét bizonyítani. Ám ha kétség merül fel, bizalommal fordulhatunk munkanaplójához, mert abban megtaláljuk azokat az anyagokat, amelyek sokszor kétséget kizáróan igazolhatják a műtárgy – más szakmák módszereivel megállapított – korát, eredetét.

A restaurátor-hallgatók által feldolgozott műtárgyakhoz tartozik minden esetben két-két nagyméretű tabló, ez az a dokumentációs anyag, amit a hallgatók a diplomamunka közben készítettek (a tárgyak pontos leírásával, munkafotókkal, makro-felvétellel, mikroszkópos és egyéb anyagvizsgálati ábrával, képpel). A gondos kivitelezés árulkodik a nagyfokú tárgyismeretről és -szeretetről, de túl is lép ezen. Rendhagyónak nevezhetjük a tárgyak, tablók ilyen együttesét.

Idén a festő-, faszobrász-, kőszobrász-, papír-bőr- és szilikátrestaurátor szakos hallgatók vizsgamunkáit láthatták 2007. szeptember 9-ig a Magyar Nemzeti Múzeumban. A kiállításon a következő munkák szerepeltek: Darabos Edit: bababútor, (Szórakaténusz Múzeum), Mijátovits Krisztina: 18. századi bőr miseruha (Iparművészeti Múzeum), Papp Judit: 19. század végi kirakó kockajáték (Székesfehérvár, Babamúzeum), Várhegyi Zsuzsanna: 18. századi nyereg (Magyar Nemzeti Múzeum), Vincze Petronella: Betlehem (Néprajzi Múzeum), Bakodi Szilvia: Fajansz kandallóóra (Iparművészeti Múzeum), Kövecsi Anna: Kelta urnasír edényei (Budapesti Történeti Múzeum), Nagy Sándor: Neogótikus Zsolnay kerámiaoltár (Janus Pannonius Múzeum), Nuber Noémi: 19. századi szerb üveghátlap festmény (Szentendre), Pájer Károly: Bigot műhelyében készült épületkerámia (Iparművészeti Múzeum), Szalontai Gizella: Késő-reneszánsz kályhacsempék (Iparművészeti Múzeum), Szatmári Nóra: Üvegablak Kratzmann Ede műhelyéből (magántulajdon).

A kiállításon láthatók voltak továbbá Diósi Árpád, Dóka Sára, Énekes Eszter Rita, Feketics Erika, Galambos Adrienn, Gőgös Ágota, Kovács Krisztián, Samu Erika, Szalontai Gizella, Szatmári Nóra, Szűcs Katalin, Tonté Erzsébet és Wittmann Ildikó diplomamunkái.