A galériás és művésze

MúzeumCafé 36.

Mindenből egyformán adagol Catherine Millet beszélgetőkönyve a tavaly elhunyt francia galériással, Denis Renével: nagylátószöget a második világháború utáni kortárs művészetre, egy galéria működésének kulisszatitkait és egy harcos nőről készült személyiségrajzot. Nem véletlen, hiszen a kérdező, az itthon inkább pikáns, kitárulkozó könyveiről ismert Millet egyike Franciaország legavatottabb műkritikusainak és kurátorainak, a párizsi kortárs művészeti lap, az Art Press alapító-főszerkesztője. Túl azon, hogy önmagában is érdekes az 1945 utáni francia képzőművészeti világ áttekintése, a beszélgetés lényeges eleme René és Vasarely különleges kapcsolata, amely, miközben évtizedekig vállaltan magánéleti síkon is zajlott (erről Millet őszintén kérdez, René pedig őszintén válaszol), mindkettőjük számára inspiratív és gyümölcsöző volt: René Vasarely javaslatára nyitotta meg galériáját, a hosszú életét „szabad agglegényként” élő műkereskedő pedig a reklámgrafikától a képzőművészet felé terelte a magyart, majd nemzetközi hírű, gazdag művészt „menedzselt” belőle. Találgathatunk, mi volt a nehezebb René számára: elfogadni a francia közönség közönyét a galéria által képviselt geometrikus absztrakció iránt, kezelni a művészek közötti folyamatos konfliktusokat, elfogadnia egy népes családban felnőtt embernek, hogy ő maga nem alapít családot, vagy elfogadtatni olyan, ma már népszerű és drága művészeket, mint Mondrian vagy Léger, akiket az ötvenes években sem a múzeumok, sem a gyűjtők nem becsültek különösebben. A döntően nem francia művészeket képviselő galéria vevőkörének nagy részét az észak- és dél-amerikai, skandináviai vagy svájci gyűjtők adták, ami lehetővé tette, hogy New Yorkban, Svájcban, Németországban terjeszkedjen, ám René le sem tagadhatja a francia közvélemény távolságtartása okozta fájdalmát, és bizony a rendkívüli anyagi sikereket olykor nagy bukások, bezárások, kényszerárverések követték. Érdekes egy másik nézőpontból olvasni az itthon hallgatásra kényszerített Kassák 1959 utáni párizsi reneszánszának hátterét – ha valaki erről sokat tud, az René, aki Vasarely javaslatára karolta fel és állította ki, hozva ezzel kissé megkésett nemzetközi dicsőséget a magyar avantgárd apostolának. A Pompidou Központ megnyitása átrajzolja a francia kortárs művészeti színtér térképét, tömegeket terel a mai művészet felé, ám ekkorra René már a műfaj igazi „nagyasszonya”, nemzetközi kiállítások kurátora, és nem utolsósorban a két magyarországi Vasarely Múzeum fontos adományozója. A Passuth Krisztina, Sárkány József és Imre Györgyi írásaival bevezetett kötet egyszerre ünnepli a budapesti Vasarely Múzeum alapításának 25. évfordulóját és azt a két embert, aki nélkül sem a fővárosi, sem a pécsi múzeum nem jöhetett volna létre, hiszen mindkettő alapját René és Vasarely adományai vetették meg.

 

Barátom, Vasarely.

Catherine Millet beszélgetései Denise Renével

Libri Kiadó, Szépművészeti MúzeumVasarely Múzeum, Budapest,

Janus Pannonius Múzeum, Pécs, 2012